Proiectul Autostrăzii Unirii, așa cum a fost supranumită A8 Tg. Mureș - Iași - Ungheni, a fost aprobat printr-o lege în Parlamentul României cu votul a 261 de deputați. Legea prevede ca autostrada de circa 320 de km să fie realizată până la granița cu Republica Moldova, cu un pod peste Prut la Ungheni, să fie realizată din credite externe, pe fonduri europene și/sau prin parteneriat-public privat, iar procedurile să demareze în termen de 30 de zile de la promulgare.

De ce a ales Parlamentul să adopte o lege pentru un proiect de investiție? „Proiectul acesta de lege vine din exasperare. Ai un Guvern care efectiv refuză să facă pași pentru acest proiect”, a declarat pentru HotNews.ro deputatul USR Cătălin Drulă.

Proiectul de lege a fost votat miercuri în plenul Camerei Deputaților, cameră decizională, la o săptămână după ce a primit raport pozitiv în Comisia de Transporturi. La raportul discutat s-au aprobat câteva amendamente formulate de deputatul USR Cătălin Drulă, amendamente care spun că autostrada va avea o finanțare predictibilă, an de an, va avea punctul de plecare de la Prut și va asigura conexiunea cu Republica Moldova și că demararea procedurilor se va face în 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii.

Totodată, Comisia a mai aprobat un amendament care spune că autostrada va fi finanțată din credite externe, din fonduri europene și/sau prin parteneriat-public privat. Posibilitatea de a realiza autostrada „și/sau prin parteneriat public-privat” a fost introdusă de deputatul PSD Cătălin Rădulescu. 

De asemenea, proiectul legii adoptate prevede că Ministerul Transporturilor se ocupă de implementarea autostrăzii, deși Guvernul a decis ca de bucata Tg. Neamț - Iași să se ocupe Comisia Națională de Prognoză pentru implementarea printr-un Parteneriat Public-Privat. 

În timp ce Parlamentul adoptă o lege care stabilește prioritatea A8, Ministerul Transporturilor lucrează la o analiză care ar putea sugera ca în locul A8 pentru conexiunea cu Moldova, să se realizeze autostrada A13 Brașov - Bacău.

Intenția deprioritizării A8 și promovarea soluției A13 este dezaprobată de două asociații din domeniul societății civile consultate de HotNews.ro. Aceastea susțin că A13 este împinsă în față pentru a aduce trafic pentru autostrada de pe Valea Prahovei (Brașov - Comarnic - Ploiești), un proiect pe care statul român se încăpățânează să-l facă printr-un Parteneriat Public Privat, după trei tentative eșuate în ultimii 15 ani.

Detalii pe HotNews.ro