Educația sexuală în școli și frica de a le vorbi copiilor despre sex
Lipsa abordării educației sexuale în cadrul disciplinelor școlare a determinat un grup de elevi din Bălți să se implice în proiectul „Eroii din comunitatea noastră – Sprijinim tinerii activi din Republica Moldova”.
Sex. Un cuvânt din trei litere care, utilizat în vorbire, îi incomodează pe mulți. Unii evită folosirea acestui cuvânt, pentru că îl consideră „imoral”, „păcat”, „interzis”. Astfel, cuvântul „sex”, dar și altele care au rădăcina „sex” sunt considerate obscene, nedemne de a fi pronunțate. Iată de ce, atunci când în anul 2005 în programul școlar a fost introdusă disciplina „Deprinderi de viață”, o parte a societății a explodat. Disciplina a fost promovată în contextul „Memorandumului de colaborare în vederea implementării Programului național TB/SIDA/ITS Moldova” și în program erau incluse subiecte legate de viața sexuală, pubertate, boli sexual transmisibile, droguri, țigări, etc.
Câteva organizații creștine subordonate Bisericii Ortodoxe au criticat dur această inițiativă, au organizat proteste, au scandat și au cerut să fie exclus definitiv din programul școlar, cursul despre care spuneau că „este unul păgân și de propagare a desfrâului”. Într-un final, disciplina a fost trecută pe lista cursurilor opționale și, în ianuarie 2012, a fost introdus un nou curs opțional – „Educație pentru sănătate”.
În plină ascensiune a evoluției, o bună parte a populației consideră că educația sexuală în școli este imorală și dăunătoare. Pentru unii este inacceptabil ca cele două cuvinte, „copii” și „SEXuală” să fie folosite în același context, iar când îi spui cuiva că, la școală, copilul lui va studia despre „educația SEXuală”, el reacționează negativ. Se simte intimidat de cuvântul sex.
De cele mai mult ori, părinții înșiși decid când să discute cu copilul despre sex. Pe de o parte, cine dacă nu părinții știu mai bine când este pregătit copilul lor pentru o astfel de discuție?
Rata nașterilor la vârsta adolescenței, mai ales în mediul rural, este destul de înaltă. În schimb nivelul de educație sexuală a adolescenților și al accesului la serviciile de planificare familială este destul de scăzut.
Lipsa abordării educației sexuale în cadrul disciplinelor școlare i-a determinat pe patru elevi din orașul Bălți să se implice în proiectul „Eroii din comunitatea noastră – Sprijinim tinerii activi din Republica Moldova” și astfel au pornit o campanie de informare în școală. Circa 250 de tineri între 14-16 ani de la Liceul Teoretic ,,B.P.Hașdeu” din Municipiul Bălți sunt instruiți de Mirela Frăsineanu (18 ani), Anatol Rusu (17 ani), Bulgaru Daniel (17 ani), Marcela Roșca (8 ani). Elevii spun că scopul lor este familiarizarea adolescenților cu educația sexuală, discuțiile despre pubertate, reproducere, mijloacele de contracepție disponibile și documentarea despre bolile cu transmitere sexuală: „Conform unui studiu CIDDC făcut pe baza a peste 345 de profesori și 1423 de elevi din învățământul general și profesional tehnic, 91% dintre elevi, părinți și profesori sunt de acord ca subiectele legate de educație sexuală să fie abordate în cadrul școlii. Copiii nu sunt mulțumiți de modul în care sunt abordate temele legate de educație sexuală deoarece: numărul orelor este mic (28%), profesorul sare peste aceste teme (16%), profesorul încearcă să-și impună propria opinie (9%), profesorul este vădit stânjenit sau jenat când vorbește (9%), profesorii nu invită elevii să-și expună părerea (9%), profesorul pune întrebări personale (6%) ș.a. Din datele acestea aflăm că tot mai mulți tineri rămân cu sarcini premature și nedorite sau/și boli sexual transmisibile. Noi ne-am pus scopul să începem programa de informare în școala noastră pe termen de 16 sesiuni, și în viitor să ne extindem pe școlile din localitate. Beneficiarii sunt 250 de elevi de 14-16 ani care au nevoie de informare despre educația sexuală. Aceștia vor fi încadrați în sesiuni informative despre educația sexuală și, la sfârșitul proiectului, vor beneficia de boxe cu produse pentru igienă.
Cei patru elevi au stabilit o colaborare cu Centrul Youth Klinic „Atis” din Bălți care îi va instrui și îi va pregăti la rândul lor pentru ca să le vorbească deschis colegilor săi despre educația sexuală. De asemenea, aceștia sunt gata să le ofere produse pentru boxele de igienă personală.
Șefa Centrului Prietenos tinerilor „Atis”
din Municipiul Bălț, psihologul Lina Vrabii spune că principalii transmițători de informații despre educația
sexuală sunt părinții, școala vine să completeze și să fundamenteze aceste
aspecte în educația copiilor. Dar atunci când copilul nu primește această
informație nici din familie, nici de la școală, el este nevoit să acopere această
necesitate din alte surse: din internet sau de la semeni.
Lina Vrabii: Aceste surse, în primul rând, nu sunt cele mai veridice, în al doilea rând, apare lipsa controlului de a accesa și primi informația potrivită vârstei copilului. Este important ca informația privind educația sexuală să vină dozat și să fie specifică dezvoltării biologice, psihologice și sociale a copilului.
Report.md: Ce înseamnă, de fapt, educație sexuală?
Lina Vrabii: Educația sexuală este un termen care se extinde foarte larg și cuprinde așa subiecte cum ar fi anatomia și fiziologia organelor sexual-reproductive masculine și feminine, igiena intimă, aspectele comportamentului sexual uman, etc. Educația sexuală începe de la vârsta de aproximativ 2 ani, atunci când părintele vorbește copilului despre cele mai simple reguli de igienă, de spălare și îngrijire a organelor sexuale, de îmbrăcarea și schimbarea lenjeriei intime.
Marcela Roșca este elevă în clasa a 12-a la Liceul Teoretic ,,B.P.Hașdeu” din Bălți. Este voluntară în cadrul Centrului „Atis”, membră în consiliul școlar și una din cei patru membri implicați în proiectul „Eroii din comunitatea noastră – Sprijinim tinerii activi din Republica Moldova”.
Marcela Roșca: Acum, că am început studiile cu prezența fizică, pregătim câteva sesiuni informative. Pentru clasa a 9-a avem planificată sesiunea cu un coordonator de proiect de la Centrul Youth Klinic „Atis” care le va vorbi elevilor despre metodele de contracepție, iar cu elevele din clasa a 7-a vom lucra noi, cei implicați în acest proiect. Le vom povesti despre pubertate, menstruație, igiena personală și le vom prezenta cum se folosesc absorbantele. Am ales ca anume noi să facem această sesiune cu fetele din clasa 7-a, pentru ca să nu se simtă jenate să discute despre acest subiect. Evident, coordonatorii de la „Atis” ne-au instruit în cadrul mai multor traininguri și ne-au ajutat să elaborăm planul sesiunii pe care o vom prezenta elevelor.
Report.md: Profesorii sunt de acord ca subiectele legate de educație sexuală să fie abordate în cadrul școlii? Ce părere au părinții, elevii?
Lina Vrabii: Nu putem generaliza, căci există o bună parte de profesori și părinți care sunt de acord ca subiectele legate de educația sexuală să fie abordate în cadrul programului școlar. Sunt și care-s împotrivă. Subiectele legate de sexualitate sunt încă subiecte tabu în societatea noastră, pe cât este un subiect care provoacă curiozitate, pe atât și dificultate de a discuta corect aceste subiecte. Există o multitudine de mituri și stereotipuri legate de cunoștințe privind educația sexuală, ca de ex: „din moment ce adolescentul va cunoaște multă informație legată de sexualitate în mod obligatoriu va avea tendința de a avea o relație sexuală”, ceea ce este un mit, o afirmație falsă, căci cunoștințele nu pot influența comportamentul sexual în așa mod. Pentru a discuta subiecte legate de educația sexuală este nevoie de o pregătire atât a profesorilor cât și a părinților.
Marcela Roșca, elevă: Contează ca despre educația sexuală să se vorbească acasă. Părinții sunt primii care trebuie să discute acest subiect cu un copil. Apoi, evident, la școală. Este o temă destul de serioasă și extrem de importantă pentru noi. Dacă tinerii vor fi informați, vor evita unele greșeli pe viitor.
Report.md: Educația sexuala adecvata influențează cumva momentul începerii vieții sexuale?
Lina Vrabii: Foarte mult influențează, chiar prin exemplul mitului exemplificat de mai sus. Toate cercetările științifice și practicile altor țări au demonstrat că atunci când adolescenții au o pregătire corectă în educația sexuală viața sexuală debutează mult mai târziu. Și anume atunci când tânărul sau tânăra sunt la etapa de dezvoltare și maturizare corespunzătoare din punct de vedere biologic, social și psihologic. Atunci persoana este nu numai capabilă fiziologic să întrețină o relație sexuală, dar și să-și asume anumite responsabilități care pot apărea ulterior, cum ar fi sarcina sau infecțiile cu transmitere sexuală.
Report.md: La ce vârstă își încep viața sexuală adolescenții de la noi?
Lina Vrabii: Conform studiului privind comportamentele și percepțiile legate de sănătate ale adolescenților în Republica Moldova, 2014-2018 (HBSC), mai puțini adolescenți se implică în relații sexuale, dar atunci când o fac se expun la mai multe riscuri. 13,3% dintre adolescenții de 15 ani și 34,7% de 17 ani au spus că au avut relații sexuale. Aceste rezultate ne arată că adolescenții de la noi încep viața sexuală înainte de a atinge maturitatea - dezvoltarea psihologică și socială.
Report.md: Educația sexuală este sau nu utilă în școli? Ar trebui introdusă în programul școlar?
Marcela Roșca, elevă: Direcția școlii ne-a permis să facem aceste sesiuni informative, iar profesorii chiar ne-au încurajat, spunând că este minunat că abordăm astfel de teme serioase. Au spus că au încredere că vom prezenta informație calitativă.
Lina Vrabii: Educația sexuală este binevenită în școli și ar trebui introdusă în programul școlar. Copii cel mai mult timp îl petrec la școală, iar școala are abilitatea de a transmite eficient informația necesară pentru dezvoltarea personalității umane la toate etapele de dezvoltare a copiilor.
Report.md: Cum ar trebui să li se vorbească adolescenților despre sex, la școală, fără a provoca iarăși proteste în stradă cu implicarea Bisericii?
Lina Vrabii: Informația legată de sex trebuie transmisă
corect, dozat corespunzător vârstei, de persoane bine pregătite. Ca să nu apară
proteste cu implicarea Bisericii, probabil că trebuie de clarificat foarte bine
ce, când și cum vorbim copiilor despre educația sexuală.
Report.md: Ce sugerează datele statistice din ultimii ani despre numărul sarcinilor și avorturilor în rândul minorelor? A crescut sau s-a micșorat?
Lina Vrabii: Conform Biroului Național de Statistică, problemele majore în sănătatea sexual-reproductivă au tendința ușoară de descreștere, dar încă foarte nesemnificativă: - cazuri noi de HIV printre tineri, morbiditatea cu ITS. Este îngrijorător că în țara noastră morbiditatea prin ITS (sifilis și gonoree) este cea mai înaltă în regiune. Rata sarcinilor la adolescente decurge în ultimii ani fără tendințe clare de descreștere. Totuși, se poate observa o descreștere a ratei avorturilor printre adolescente în ultimii 3 ani.
Report.md: Care sunt riscurile începerii precoce a activității sexuale?
Lina Vrabii: Începerea precoce a activității sexuale influențează mult calitatea vieții adolescenților, favorizând multiple bariere și dificultăți în dezvoltarea personalității adolescentului, așa cum sunt implicarea în relații sexuale nedorite cu scop de a „fugi” din familia proprie, ajungând supuși violenței, abandon școlar, sarcină nedorită, HIV și alte infecții cu transmitere sexuală.
Report.md: Cine trebuie să le vorbească copiilor despre sex?
Lina Vrabii: În primul rând acest subiect îl abordează părinții, atunci când copiii sunt mici, atunci când vorbesc despre diferența de gen, importanța igienei și tot așa, treptat, ajungând și la vârsta de pre-pubertate, vorbind despre semnele maturizării sexuale, debutul ciclului menstrual la fete, poluții la băieți. Treptat, această responsabilitate o preiau și alți adulți din viața copilului, fie educatorii, profesorii, medicii și alți specialiști din domeniul sănătății publice, dar nicidecum acest rol nu trebuie să-l preia un alt copil, ceea ce se întâmplă foarte des în societatea noastră, când semenii preiau acest rol.
Report.md: De unde se informează copiii despre sex? Care este prima lor sursă de informare?
Lina Vrabii: Prima sursă de informare este internetul, mai ales acum în perioada pandemiei COVID -19, informația accesată fiind necorespunzătoare vârstei și practic necontrolată. A doua sursă sunt semenii, care la fel nu dețin și nu transmit informația corectă și corespunzătoare vârstei copilului.
Report.md: Care sunt cele mai frecvente întrebări pe care vi le adresează adolescenții?
Lina Vrabii: Cele mai frecvente întrebări sunt legate de debutul vieții sexuale, metodele moderne și sigure de contracepție, semnele infecțiilor cu transmitere sexuală. Ce ține de aspectele psihologice, cele mai solicitate întrebări la psiholog sunt legate de relaționare, menținerea unei relații armonioase în cuplu, înțelegerea partenerului, comunicarea cu sexul opus.
Comentarii