Curtea Constituțională a decis miercuri, 15 mai, că președintele Igor Dodon nu poate desemna un candidat pentru funcția de prim-ministru fără ca Parlamentul să aibă organele de conducere funcționale. Asta în condițiile în care Constituția nu impune nici un fel de condiționalitate în acest sens.

Decizia Curții vine după ce președintele i-a cerut să precizeze dacă șeful statului e obligat sau nu să desemneze candidatura la functia de premier în lipsa organelor de conducere ale Parlamentului.

„Presedintele nu poate înainta un candidat la funcția de prim-ministru în lipsa organelor de conducere ale Parlamentului. Imposibilitatea întrunirii Parlamentului din cauza lipsei organului care îl convoacă presupune imposibilitatea președintelui Republicii Moldova de a desemna un candidat pentru functia de prim-ministru. Neîntrunirea Parlamentului în ședință plenară pentru examinarea chestiunii învestiturii Guvernului, atunci când există organe de conducere ale Legislativului, echivalează cu respingerea solicitării de învestitură”, se menționează în decizia Curții Constituționale.

Altfel spus, Curtea a subliniat că pentru a desemna un candidat la funcția de prim-ministru, Igor Dodon trebuie să aibă, în primul rând, un partener de dialog instituțional în persoana președintelui Parlamentului, ca reprezentant al Parlamentului.

Mai mulți judecători ai Curții Constituționale au fost desemnați în funcție pe ultima sută de metri de mandat a fostului Legislativ, controlat de PDM și oligarhul Vlad Plahotniuc. Noii judecători ai curții au fost desemnați din tabăra PDM, inclusiv Raisa Apoliski, nașa de cununie a lui Vlad Plahotniuc.

Anterior, aceeași componență a Curții a stabilit că în cazul unei eventuale modificări a sistemului electoral (de la sistemul mixt actual - la cel proporțional, anulat de PDM+PSRM+PPEM în 2017 contrar recomandărilor Comisiei de la Veneția), noul sistem electoral nu ar putea fi aplicat în cazul alegerilor parlamentare anticipate - o decizie care stârnit furie în rândul partidelor anti-sistem, una care, în opinia analiștilor politici, favorizează PDM și face imposibilă organizarea unor alegeri anticipate în alte condiții decât cele dorite de PDM.

Hotărârea de miercuri a Curții Constituționale este contrară Art.98 (1) din Legea Supremă care statuează: „După consultarea fracțiunilor parlamentare (deci, nu a președintelui Parlamentului - n.n.), președintele Republicii Moldova desemnează un candidat pentru funcția de prim-ministru”. Actualul Parlament a reușit, la ședința de constituire, să-și constituie fracțiunile parlamentare.

Mai mult, deputatul Partidului Acțiune și Solidaritate, Sergiu Litvinenco, a remarcat că o altă hotarare a Curții Constitutionale (nr.32 din 29.12.2015) stabilește că „atribuția șefului statului de a propune candidatul pentru funcția de prim-ministru constituie o obligație constituțională”. „Deci, nu e doar un drept, ci o obligație. Și nu o obligație simplă, ci una constituțională!”, a comentat Litvinenco.