Chișinău    

Sistemul anti-alcool, o necesitate pentru Moldova

Pentru a stabili gradul de alcoolemie în sânge pentru șoferii din Moldova, acestora le este recoltat sânge. Europenii, însă, au încorportat un dispozitiv anti-alcool, care nu permite pornirea motorului mașinii în cazul în care șoferul a consumat alcool.

Uniunea Europeană este îngrijorată de numărul mare de șoferi care neglijează regulamentul circulației rutiere și își permit să urce la volan în stare de ebrietate. Pentru a evita accidentele provocate de conducătorii auto beți, Uniunea Europeană a introdus o prevedere mai restrictivă în legislația comunitară.

Sistemul anti-alcool

Astfel, Comisia Europeană a introdus anul trecut o mențiune unică. Titularul carnetelor de conducere are dreptul să conducă exclusiv automobile echipate cu un sistem de blocare anti-alcool al motorului. Noul cod este valabil în toate statele membre UE din luna mai 2015.

Potrivit acestei Directive europene (653/2015), odată montate pe un autoturism, dispozitivele de blocare anti-alcool nu permit pornirea motorului în cazul în care aerul expirat de șofer indică prezența alcoolului.

                                      Sistem de blocare anti-alcool   /   FOTO: www.autowatch.dk

Comisia argumentează că această măsură de siguranță era necesară, deoarece datele statistce arată că cele mai frecvete decese pe șosele în UE sunt cauzate de șoferi aflaţi sub influența alcoolului.

În timp ce în Uniunea Europeană se implementează cele mai noi tehnologii pentru a menține siguranța în trafic, în Republica Moldova sunt contestate anumite prevederi legislative care responsabilizează șoferii.

Recent, un avocat s-a adresat la Curtea Constituțională, invocând că prevederea din Codul penal care incriminează refuzul, împotrivirea sau eschivarea conducătorului mijlocului de transport de la recoltarea probelor biologice în vederea stabilirii stării de ebrietate şi a naturii ei, în cadrul examenului medical,  nu ar fi constituțională.

Siguranța în trafic - primordială

Judecătorii CC au decis, însă, ieri, că dreptul la respectarea şi ocrotirea vieţii intime, familiale şi private nu poate fi un drept absolut, ci unul care poate fi limitat atât timp cât se urmărește și siguranța altor persoane. …„Securitatea traficului rutier prezintă un interes public major, prin urmare asigurarea acesteia este o obligaţie pozitivă a statului. Unitatea de transport, ca participant la trafic, reprezintă o sursă de pericol sporit. Prin urmare, conducătorul mijlocului de transport are obligaţia de a respecta anumite reglementări impuse de autorităţi pentru evitarea riscurilor rezultate din utilizarea autovehiculelor”, a argumentat CC.

Curtea a menționat că securitatea traficului rutier este o obligaţie pozitivă a statului. „Unitatea de transport, ca participant la trafic, reprezintă o sursă de pericol sporit. Conducătorul mijlocului de transport are obligaţia de a respecta anumite reglementări impuse de autorităţi pentru evitarea riscurilor rezultate din utilizarea autovehiculelor”, mai precizează Curtea.

Judecătorii Curții au mai specificat că necesitatea intervenţiei în viaţa privată prin obligarea conducătorului mijlocului de transport la recoltarea probelor biologice în vederea stabilirii stării de ebrietate este justificată de protecţia unor valori importante ca ordinea publică, securitatea în trafic, prevenirea pericolului pentru viaţa şi integritatea fizică a conducătorului auto dar și a altor persoane…”.

În motivarea sa, CC face trimitere și la Rezoluția (73)7  a Comitetului de Miniștri a Consiliului Europei „atunci când conducătorul mijlocului de transport în timpul conducerii este suspectat de comiterea unei infracțiuni sub influența alcoolului, este necesar să fie efectuat un examen medical, iar dacă nu există contraindicații medicale, să fie efectuată și testarea sângelui”. Aceeași prevedere spune  „nimeni nu poate să refuze sau să se sustragă de la testul respirator, sangvin sau de la examenul medical”.

Datele Biroului Național de Statistică arată că în ultimii 14 ani, numărul accidentelor rutiere se menține stabil la aproximativ 2500 anual, o bună parte din acestea fiind cauzate de consumul de alcool și de viteza excesivă.

Lilia Zaharia

Articolul anterior

Diplomele transnistrene nu vor fi apostilate

Articolul următor

„Bancă de haine” la Chişinău