Va fi un an politic dificil, cu două șiruri de alegeri: parlamentare în februarie și locale, probabil în toamnă. Analistul politic Vladimir Socor a vorbit, într-un interviu pentru Europa Liberă, despre miza alegerilor parlamentare din februarie 2019.

- 2019 e un an destul de încărcat – alegeri parlamentare, zece ani de când au avut loc protestele din aprilie 2009. Cum vedeți Dvs. anul 2019, ce ar putea să se întâmple în acest an electoral?

- Evenimentul decisiv vor fi, desigur, alegerile din februarie.

- Ce decid aceste alegeri?

- Miza este una de politică internă, nu este în niciun caz o miză așa-numită „geopolitică”. Miza nu este nici întoarcerea Moldovei într-un spațiu euroasiatic, nu este nici integrarea europeană, miza este aducerea situației din Moldova la mai multă sau mai puțină normalitate. Situația din Republica Moldova nu este una normală, este una morbidă.

Republica Moldova este profund bolnavă. În nicio țară din Europa nu avem o asemenea situație în care statul a fost uzurpat de o grupare de interese condusă de o singură persoană, în care a fost desființată domnia legii, în care nu există piață liberă, este controlată de interese particulare și mass-media, și justiția sunt, practic, controlate. O situație a unui stat profund bolnav, un stat care după criteriile normale internaționale este, de fapt, un stat în pragul falimentării. Nu mă refer la falimentarea tehnică sau financiară, mă refer la falimentarea politică și morală.

- Iar dacă, eventual, ajunge dl Plahotniuc în fruntea Guvernului, Moldova cu Vladimir Plahotniuc la guvernare va arăta altfel decât Moldova cu Vladimir Plahotniuc doar coordonator de coaliție?

- Nu cred că dl Plahotniuc are interesul să poarte răspunderea oficială pentru actele guvernării în calitate de prim-ministru, de exemplu, eu cred că dânsul are interesul, de fapt, să rămână conducătorul neformal al statului, după modelul lui Bidzina Ivanișvili în Georgia, fără răspunderi legale sau constituționale de ordin personal, să fie conducătorul din umbră, nu numai din umbră, acum este și afișat; nu mai e în umbră, este afișat, dar este conducătorul neoficial. Avantajele sunt evidente: nu are răspunderi personale, dar sunt și dezavantaje.

Dezavantajele sunt că dânsul nu poate fi primit în mod oficial de șefi de state din străinătate, de lideri occidentali sau ruși, nu poate fi primit la Kremlin, sigur, nu are acces, dacă nu are o calitate oficială. Anul trecut a fost în vizită la Washington cu un grup de oficialități din Republica Moldova, un grup de persoane care dețineau posturi oficiale înalte în stat și dl Plahotniuc, șeful delegației, fără să dețină vreun post în stat, a solicitat să fie primit la Departamentul de Stat și s-a oferit primirea celorlalți membri ai delegației, care dețineau posturi oficiale în stat - dl Iurie Leancă și dl Candu, președinte al Parlamentului -, dar dlui Plahotniuc nu i s-a oferit posibilitatea să fie primit și el la Departamentul de Stat.

- Deci, admiteți că el ar putea să vină în fruntea Executivului?

- Ar putea. Gândindu-se la acest considerent, ar putea să dorească să devină prim-ministru, nu exclud acest lucru, depinde și de rezultatul care va fi obținut de partidul dlui Dodon. Dacă partidul dlui Dodon va avea un număr de deputați în Parlament substanțial mai mare decât deputații dlui Plahotniuc, înseamnă că va forma majoritatea Guvernului și atunci va fi foarte greu pentru dl Plahotniuc să devină prim-ministru într-un guvern în care majoritatea posturilor de ministru sunt deținute de socialiști.

- Dar cum ar trebui să fie politica României față de Republica Moldova?

- În primul rând, ar trebui abordată în mod serios problema interconectării cu gaze și electricitate, problemă pe care Bucureștiul nu a abordat-o în mod serios până acum. S-au descoperit gaze în România, în Marea Neagră, nu există deocamdată un acord politic nici măcar de business, dar mai ales la nivel politic despre folosirea acestor gaze, dacă să fie folosite pentru export în Europa sau dacă să fie folosite pentru reanimarea industriei chimice românești și în toată această discuție nu se ia în considerare nevoia Republicii Moldova de a fi alimentată cu gaze. Conducta de gaze Ungheni-Chișinău pare departe de realizare…

Continuare pe Europalibera.org