Premierul Marcel Ciolacu a anunțat joi că începe punerea în practică "cele convenite anul acesta cu Guvernul Republicii Moldova privind construirea a trei noi poduri rutiere peste Prut".

Este vorba despre un pod între Albița și Leușeni, unul între Oancea și Cahul, iar al treilea la Sculeni.

"Aceste poduri vor duce la un nivel mult mai mare relațiile comerciale dintre românii de pe ambele maluri ale Prutului", a spus Ciolacu la începutul ședinței de Guvern.

Hotărârea de joi pentru aprobarea Acordului între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind podul rutier peste râul Prut, la frontiera între cele două state, între localitățile Sculeni (România) - Sculeni (Republica Moldova), semnat la Chișinău, la 9 mai 2023, prevede modernizarea podului peste Prut, care în prezent se află într-o stare de degradare, fiind construit în anul 1964, pe amplasamentul unui pod vechi.

Pe durata executării lucrărilor, circulația se va executa pe o variantă provizorie de circulație, propusă a fi realizată în aval de podul existent. Finanțarea lucrărilor de modernizare și întreținere a podului propriu-zis, împreună cu infrastructura conexă de pe teritoriul său vor fi asigurate de la bugetul României și de la cel al Republicii Moldova.

O altă Hotărâre vizează modernizarea podului rutier dintre localitățile Oancea (România) și Cahul (Republica Moldova), la frontiera între cele două state.

În luna martie 2022 a fost realizată o expertiză tehnică, în urma căreia s-a constatat că podul se află într-o stare tehnică nesatisfăcătoare, fiind necesare lucrări de reabilitare și consolidare. Pe durata executării lucrărilor, circulația se va face pe un pod provizoriu, situat pe o variantă de circulație locală, în amonte de podul existent. Vor fi luate măsuri care să asigure fluidizarea traficului de-a lungul infrastructurii rutiere de acces de pe teritoriul fiecăruia dintre cele două state.

De asemenea, podul dintre localitățile Albița și Leușeni va fi unul nou. În prezent există unul construit în anul 1958, care nu a fost consolidat la o clasă superioară de încărcare. 

Noul pod va corespunde cerințelor determinate de creșterea traficului înregistrat la acest punct de trecere a frontierei între localități, în concordanță cu actualele norme tehnice în construcții, prin asigurarea gabaritului de liberă trecere la nivelul căii, a capacității portante la clasa de încărcare actuală, a circulației rutiere în regim de siguranță și confort, la vitezele recomandate pentru condițiile date, cu asigurarea durabilității pe durata de exploatare. Pe durata executării lucrărilor la noul pod, circulația se va executa pe un pod provizoriu situat pe o variantă de circulație locală, amplasată în amonte de podul existent.