Cu acești bani puteau fi plătite 27 900 de pensii medii a câte 1300 de lei.

Primul tur al alegerilor prezidențiale a scos din haznaua partidelor peste 36 000 000 de lei, echivalentul a aproximativ 1,8 milioane de dolari. Unii au cheltuit zeci de milioane de lei, în timp ce alții nu au cheltuit nici un ban. La fel de diferit este și randamentul între banii cheltuiți și voturile acumulate.

Între 840 și 0 lei pentru un vot

Din cei 9 candidați rămași până ieri în competiție, cele mai mari cheltuieli le-a admis Dmitrii Ciubașenko – aproximativ 9 milioane de lei, urmat de Igor Dodon cu aproape 6,5 milioane. La polul opus este Maia Laguta, care susține că nu cheltuit nici un ban. Ea este urmată de candidata Ana Guțu, care a raportat cheltuieli de aproximativ 40.000 de lei.

Raportul dintre cheltuielile de campanie și numărul de voturi obținute arată cel mai scăzut randament la Silvia Radu. Candidata a ”investit” aproape 4,7 milioane de lei pentru doar 5 637 de voturi (după procesarea a 99,47% din procesele verbale). Ipotetic, aceasta ar însemna că Silvia Radu a cheltuit aproximativ 840 de lei pentru fiecare vot.

Următorul clasat în acest top este candidatul PL Mihai Ghimpu. Acesta a cheltuit peste 4,4 milioane de lei și a obținut ceva mai mult de 25 000 de voturi. Ar reieși că Ghimpu a cheltuit pentru fiecare vot aproximativ câte 175 de lei.

Dumitru Ciubașenco a cheltuit în această campanie electorală aproximativ 106 lei pentru un vot. El este urmat de Iurie Leancă - 83,5 lei.

Cu cheltuieli raportate în campanie de ceva mai mult de jumătate de milion de lei și cu peste 15 000 de voturi obținute, Valeriu Ghiețchi a ”investit” într-un vot aproximativ 33 de lei.

Randamentul electoral al Maiei Sandu, de 9 ori mai bun decât al lui Igor Dodon

Randamentul primilor doi clasații după primul tur este mult mai bun decât al celorlalți candidați. Diferența dintre ei este, însă, destul de mare. Astfel, Igor Dodon a raportat cheltuieli de aproape 6,5 milioane de lei și a obținut aproape 680 de mii de voturi, adică aproximativ 9,5 lei pentru un vot.

De cealaltă parte, Maia Sandu a cheltuit în campania electorală aproximativ 543 000 de lei și a fost votată de peste 541 000 de alegători, ceea ce înseamnă că a ”investit” doar câte un leu în fiecare vot.

Marian Lupu a irosit 24 000 000 de lei

Din cei peste 36 000 000 de lei cheltuiți în campania electorale de toți candidații la Președinție, aproximativ 2/3 îi revin lui Marian Lupu, care s-a retras din cursă cu trei zile înaintea alegerilor. Lupu a cheltuit peste 24 de milioane de lei, bani, care, potrivit declarațiilor depuse la CEC, i-au fost donați de 1 700 de persoane fizice. Deocamdată nu se știe cum au reacționat finanțatorii săi la anunțul de retragere din cursă a favoritului lor.

Alte aproape 3 000 000 de lei au fost irosite în campania Innei Popenko, cea care a fost exclusă din cursa electorală, iar Andrei Năstase (care s-a retras în favoarea Maiei Sandu) a cheltuit 70 000 de lei.

Plafonul maxim de cheltuieli pentru un concurent electoral la alegerile din 30 octombrie, stabilit de Comisia Electorală Centrală a fost de aproximativ 65,8 milioane de lei, care nu a fost atins nici măcar cumulativ de concurenți.

Cheltuielile oficiale, diferite în raport cu cele estimate

Asociația Promo-Lex, care a monitorizat campania electorală, susține că majoritatea concurenților nu a reflectat toate cheltuielile în rapoartele prezentate la CEC. Potrivit observatorilor, 10 concurenți electorali au utilizat cel puțin 167 sedii în 35 de centre raionale, municipiile Chișinău, Bălți și UTAG, însă doar 3 au indicat astfel de cheltuieli în rapoartele depuse la CEC. De asemenea, 10 concurenți electorali au utilizat servicii de comunicații în primele 2 săptămâni de campanie electorală, iar la capitolul cheltuieli, acestea s-au regăsit doar în raportul unui concurent electoral (Marian Lupu). Observatorii Promo-LEX au raportat și utilizarea transportului cu scop electoral de către cel puțin 10 concurenți electorali, însă doar 4 concurenți electorali au indicat astfel de cheltuieli în rapoartele depuse la CEC.

Potrivit observatorilor Promo-LEX, 9 concurenți electorali au omis reflectarea anumitor cheltuieli pentru materiale promoționale în rapoartele privind finanțarea campaniei electorale depuse la CEC.

Dragoș Drăgan