Europarlamentarul social-democrat român, Andi Cristea, președinte al Delegației la Comitetul parlamentar de asociere UE-Moldova, despre anunțul privind posibila amânare a asistenței de o sută de milioane de euro pentru Moldova, ca reacție la votarea, în primă lectură, în Parlamentul de la Chișinău a trecerii la sistemul electoral mixt.

- Democrații și socialiștii, împreună cu grupul popular-europenilor (grupul Leancă) din Parlamentul de la Chișinău s-au înțeles să susțină inițiativa președintelui pro-rus Igor Dodon de schimbare a sistemului electoral. Asta înainte de emiterea vreunei expertize a Comisiei de la Veneția și în ciuda unui avertisment a două partide pan-europene, PPE și ALDE, că Moldova ar putea fi lipsită de asistenta europeană în caz că se insistă pe această schimbare. Ca reacție, Parlamentul European ar putea amâna discuțiile despre asistența de o sută de milioane de euro pentru Moldova. Cum priviți dvs. această situație?

- Schimbarea sistemului electoral este o inițiativă care se vehiculează de mult timp în Republica Moldova, fiind susținută pe parcurs de mai multe partide politice, inclusiv din actuala opoziție. Cred în schimb că formula la care s-a ajuns în acest moment, dincolo de ștampilarea ca inițiativă a socialiștilor, ar fi putut fi primită mult mai bine dacă ar fi existat un dialog cu partenerii europeni cheie, înainte de votul în prima lectură în cadrul Parlamentului de la Chișinău.

Deși vorbim despre o chestiune de politică internă, lucru pe care Uniunea Europeană îl înțelege și îl acceptă ca atare, avem totuși un interes comun și asumat față de modernizarea și transparentizarea clasei politice din Republica Moldova. Comisia de la Veneția este instituția care are expertiza necesară și are și în fișa postului evaluarea schimbării sistemului electoral. Sunt evoluții în desfășurare, experții Consiliului Europei au fost la Chișinău, urmează să prezinte raportul lor în luna iunie. Deci Comisia de la Veneția analizează situația din Republica Moldova și am încredere maximă că puterea de la Chișinău va ține cont de recomandările primite.

Amânarea asistenței macro-financiare, promovată de PPE si ALDE vine cu un preț politic pe care niciunul dintre partidele de la Chișinău, fie de la putere, fie din opoziție, nu îl va putea gestiona intern și extern. În discuția despre asistența macrofinanciară a UE pentru Republica Moldova, sunt câteva lucruri a fi reținute – primul lucru e că propunerea inițială a Comisiei Europene conține o serie întreagă de condiționalități necesare pentru ca banii contribuabililor europeni să ajungă unde trebuie și anume în proiecte destinate cetățeanului, nu în găuri negre; doi, toate grupurile politice din Parlamentul European, inclusiv socialiștii europeni, au susținut întărirea acestui element de condiționalitate; în fine al treilea lucru pe care vreau să-l subliniez e că, înainte de discuția din Parlament, Consiliul a dat unda verde propunerii Comisiei.

Asistenta macrofinanciară arată sprijinul UE pentru Republica Moldova și acești bani constituie o pârghie de presiune constructivă pentru implementarea reformelor de către guvern. Banii europeni sunt pentru oameni, nu pentru politicieni. Însă amânarea sau chiar lipsirea de asistenta financiara europeana sunt idei-vectori ai Federației Ruse. Resping si alegațiile președintelui Dodon care spunea că jumătate din banii europeni destinați Moldovei au fost furați. Nu e adevărat, evaluarea Comisiei Europene e clară, doar jumătate din suma de 782 de milioane pentru perioada 2007-2015 a fost plătită, transferată efectiv, restul banilor sunt în stand-by si vor fi plătiți dacă se constată că au fost îndeplinite condițiile asumate. Sa ne amintim că în 2015 UE a stopat asistenta bugetară când lucrurile nu au fost în regula. Perioada asta a trecut.

Continuare pe europalibera.org