La școală: „Copii, trebuie să purtăm toți mască, pentru a evita virusul!” / Acasă: „Numai câinii umblă cu botniță! Nu există virus!”. La școală: „Trebuie să evităm locurile aglomerate, ca să nu ne infectăm”. Acasă: „Dacă era pericol adevărat, Chicu (premierul) nu făcea nuntă. Ei (conducerea) știu că virusul nu există”. La școală, profesorii le vorbesc copiilor despre igienă și lucruri personale... Acasă, îl văd pe tata cum bea vin la poartă, cu prietenii, din același pahar.

Curtea gimnaziului din satul Izbiște este plină cu copii care aleargă și vorbesc tare. Două fetițe ținându-se de mână și șoșotindu-se ocolesc un grup de copii care se joc de-a prinselea, vorbesc și râd zgomotos. Vlad are 8 ani și stă cuminte pe treptele gimnaziului, chiar lângă ușa de la intrare. Este singurul care poartă masca și îmi spune că încearcă să îi convingă și pe colegii săi să o poarte. „Dacă o să vrea să mă asculte”, mai precizează băiatul. Despre noul coronavirus știe „toate relele” și se protejează. „Doamna Natalia” i-a spus să poarte masca și el o ascultă. Nici nu mai dă mâna, bărbătește, cu ceilalți colegi și nici nu le permite să pună mâna pe el.

După ce soneria anunță începerea lecțiilor și copiii trec buluc pe lângă noi, semnăm într-un registru, ni se măsoară temperatura și abia după aceasta ni se permite să facem câțiva pași în interiorul gimnaziului.

Gabriela Mândru, directorul gimnaziului: - Ne este foarte greu. Copii nu respectă regulile, mai bine zis nu vor să le respecte. Știți că este problema aceasta la noi, că unii părinți nu vor să creadă în existența acestui virus și spun că este o glumă. Poate și faptul că nu am avut încă niciun caz de infectare în sat îi face pe oameni să nege existența lui. Știți cum sunt oamenii la noi, până nu se confruntă cu problema, nu îi dau atenție. Auzind acasă, în familie, că asta îi  „politică”, că nu este adevărat, vigilența copiilor scade. La fiecare lecție repetăm să nu dea mâna și să nu facă schimb de rechizite, dar nu prea ne ascultă. Poate și pentru că toată vara s-au jucat împreună, iar acum, când încercăm să-i ținem departe unul de altul, este destul de problematic. Toate regulile impuse și adaptarea noului program a fost făcut doar pentru binele copiilor. Ne străduim ca, măcar pe teritoriul școlii aceste reguli să fie respectate.

                     Gabriela Mândru, directoarea gimnaziului din satul Izbiște / FOTO: Report.md

Cei din administrația gimnaziului spun că au discutat cu părinții și i-au rugat ca, indiferent de convingerile lor, să le vorbească copiilor despre cât de important este să respecte noile reguli de la școală.

Gabriela Mândru: Deși unii părinți nu cred în COVID-19, le spun copiilor să respecte regulile. I-am rugat pe părinți ca în fiecare dimineață, înainte de a ieși din casă, să le măsoare copiilor temperatura. Pe 2 septembrie chiar i-am întrebat dacă părinții au respectat această regulă și doar trei din ei mi-au spus că părinții le-au măsurat temperatura. Este greu când părinții nu cred, copiii au tendința să-i creadă mai degrabă pe părinți decât pe noi.

În clasa a 2-a „A” tocmai începe lecția „Educația prin sănătate”. Profesoara ne spune că le-a vorbit copiilor despre noul coronavirus încă la prima lecție. Le-a prezentat și filmulețe despre cum să se spele mâinile și cum să le dezinfecteze. „Dezinfectează și ei așa cum pot, că-s clasa 2-a”, ne spune profesoara, dar când intră în clasă fiecare, obligatoriu, trece mai întâi pe la dozatorul cu dezinfectant.

                                                                        FOTO: Report.md

La vederea noastră câțiva copii și-au scos măștile de prin ghiozdane. Unii le-au pus pe masă, iar alți și-au acoperit fața, lăsând la vedere doar ochii mari, curioși.

„Copii, haideți să vedem care sunt regulile de aur în caz de pandemie?”, îi îndeamnă profesoara pe copii în timp ce se plimbă dintr-un capăt de clasă în altul. Tocurile pantofilor lovesc ritmic podeau din lemn, iar o pădure de mâini se ridică în sus, nerăbdătoare să capteze atenția profesoarei. Fiecare copil care răspunde accentuează câte un cuvânt din propoziție, lungind una din litere, de cele mai multe ori alegerea lor căzând pe litera „A”:

- Distanța! Să păstrăm distaaaaanța, spune un copil din a doua bancă.

- Să purtăm maaaasca.

- Să dezinfectăm mâââââinile.

- Să ne spălăm pe mâââââni.

- Să ne spălăm mâinile timp de 20 de minute, spune Ana, fetița din prima bancă, mândră că nimeni nu i-a furat răspunsul.

„La fiecare pauză și fiecare lecție le amintim despre reguli, poate se vor transforma în obișnuință”,spune Gabriela Mândru. Nu doar scepticismul părinților le creează probleme, ci și faptul că acești copiii trăiesc în același sat și, toată vara, au copilărit și s-au jucat împreună. De dimineață până seara erau împreună, mergeau în ospeție unul la altul, mâncau din aceeași farfurie și făceau schimb de jucării, mingi, biciclete. Acesta ar fi încă un motiv pentru care copiii nu respectă regulile... Ei știu că, după o vară petrecută împreună, nu li s-a întâmplat nimic rău. E cam greu să fii credibil atunci când le ceri să se protejeze și să stea departe de prieteni”...

Ecaterina este în clasa 1 și învață la gimnaziul din Hârtopul Mare. Am găsit-o pe holul gimnaziului, așteptându-l pe fratele său din clasa a 5-a cu care să meargă împreună acasă. Astăzi a învățat să scrie liniuțe. Ni s-a destăinuit că și-a spălat mâinile deja de trei ori, că are chiar și o mască pe care o ține în ghiozdan, printre cărți, dar uită să o poarte. Acasă, în familie, nu se discută despre COVID-19, iar tot ce știe despre virus a aflat de la televizor și de la profesoara ei. Știe că trebuie să păstreze distanța față de colegii ei și că nu are voie să se țină de mâna cu alte fetițe și nici să se îmbrățișeze. Știe, spune ea încetișor, dar nu-i place regula asta.

Directoarea liceului din satul Cruglic, Nadejda Burciu, spune că majoritatea elevilor  conștientizează pericolul. Știu despre COVID atât de la părinți, cât și de pe rețelele de socializare și de la televizor.

Nadejda Burciu: - În funcție de cum este tratat subiectul COVID în familie și de atitudinea părinților față de existența/inexistența virusului, depinde și atitudinea copilului față de acest pericol real.

                                                Elevi pe timp de pandemie / FOTO: Report.md

Directoarea liceului din Criuleni, Ana Novic, spune că nu a reușit să vorbească cu elevii despre virus. Ne-a spus însă, că profesorii se străduie să îi convingă că pericolul există și că sănătatea este mai presus decât orice și că trebuie să se protejeze.

Ana Novic: - Nu știu dacă este vreo instituție căreia i-a reușit să-i convingă pe copii să respecte regulile și să spună că 100 % din ei chiar le respectă. Le recomandăm copiilor ca atunci când ies afară să poarte masca, anume pentru că nu suntem siguri că ei respectă distanța. De asemenea, le spunem să păstreze distanța nu doar la lecții, dar și în afara orelor.

Dascălul susține că sunt și părinți care au căzut în plasa falsurilor mediatice despre COVID și care pun la îndoială existența virusului. Ei, practic, șterg cu buretele tot efortul nostru de a-i proteja prin prevenție. Au devenit suspicioși inclusiv când li s-a recomandat să le pună copiilor în ghiozdan și câte o sticluță cu apă. Ne sunau la liceu și ne întrebau cu ce ocazie le cerem asta.

Ana Novic: Deși unii pun la îndoială existența virusului, i-am rugat părinți să aibă grijă de copiii lor, pentru că astfel îi protejează pe ei și pe cei din jur. Nu suntem santinele, comunicăm cu ei și vrem să fim ascultați. Copiii știu foarte bine când fac ceva contrar regulamentului, iar când încalcă vreo regulă, puțini din ei o fac inconștient. În țara noastră, când „cei de sus” încalcă, este foarte greu să îi convingem pe cei mici să nu procedeze ca cei mari.

Text: Vitalie Călugăreanu / FOTO: Elena Covalenco