Angajatorii din Republica Moldova vor trebui să asigure condiţii minime de securitate şi sănătate în muncă pentru lucrul la calculator, aşa cum o fac deja de mult timp angajatorii din UE.

Noile prevederi vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2017, iar cei care nu se vor conforma riscă amenzi de până la 10.000 de lei.

Nouă hotărâre de Guvern, publicată recent în „Monitorul Oficial”, obligă angajatorii să efectueze, începând cu 1 ianuarie 2017, analiza posturilor de lucru, pentru a evalua condiţiile de securitate şi sănătate în muncă pe care le creează lucrătorilor, în special cu privire la posibilele riscuri pentru vedere, probleme fizice şi probleme de tensiune nervoasă. Angajatorii vor trebui să ia măsurile corespunzătoare pentru a remedia riscurile profesionale constatate în termen de cel mult 1 an.

Igor Ciloci, directorul adjunct al Inspecției de Stat al Muncii, a declarat pentru Report.md că normele respective sunt armonizate în conformitate cu directivele europene în contextul Acordului de Asociere UE-Moldova. Modificările și completările sunt transpuse din Directiva Consiliului Comunităților Europene din 29 iunie 1990.

Pauze mici şi dese

Potrivit Hotărârii citate, angajatorii trebuie să planifice activităţile lucrătorilor astfel încât activitatea zilnică la monitor să fie întreruptă periodic, prin pauze sau schimbări de activitate care să reducă suprasolicitarea lucrătorilor în faţa monitorului. Astfel, durata generală a zilei de muncă la monitor va trebui să fie de 8 ore, totodată se va admite activitatea în schimburi cu durata de 12 ore. Pentru asigurarea capacităţii optime de muncă şi menţinerea sănătăţii, în afară de pauza obligatorie pentru prânz, în cursul zilei de muncă se vor efectua pauze suplimentare, care vor fi incluse în timpul de muncă. În ziua de muncă de 8 ore, pauze reglementate se vor acorda după 2 ore de la începutul schimbului şi la 2 ore după prânz, cu durata de 15 minute fiecare, iar în ziua de muncă de 12 ore, pauzele reglementate vor trebui să fie efectuate în primele 8 ore ca şi pauzele din ziua de 8 ore, iar în ultimele 4 ore, după fiecare oră câte 15 minute. Nu se va admite activitatea la monitor mai mult de 2 ore fără pauze reglementate. În timpul pauzelor reglementate lucrătorilor li se recomandă exerciţii fizice pentru ochi şi relaxare psihologică.

Examinare oftalmologică din contul angajatorului

Mai mult, pentru protecţia ochilor şi a vederii, angajatorul va asigura lucrătorilor examinarea oftalmologică înainte de a începe lucru la monitor, prin examinarea oftalmologică la cererea angajatului la angajare, la intervale stabilite de actele normative în vigoare și atunci când lucrătorii vor simți dificultăţi vizuale cauzate de lucrul la monitor. Dacă în urma examenului oftalmologic vor fi depistate dereglări vizuale, angajatorul va fi obligat să pună la dispoziţie aparate de corecţie normale sau de corecţie speciale, cheltuielile fiind suportate în întregime de către angajator. Angajatorii vor mai fi obligaţi să instruiască fiecare lucrător cu privire la modalităţile de utilizare a postului de lucru înainte de a începe acest tip de activitate şi ori de câte ori este schimbată substanţial organizarea postului de lucru.

Radiaţii reduse la niveluri neglijabile

De asemenea, în hotărâre sunt stipulate şi cerinţele tehnice privind ecranul, tastatura, masa, scaunul angajatului, spaţiul sau iluminatul din încăpere. De exemplu, monitorul nu trebuie să aibă strălucire reflectoare şi reflexii care pot produce disconfort lucrătorului. Poziţia ochilor faţă de ecranul monitorului trebuie să fie la nivelul centrului ecranului sau la 2/3 din înălţimea acestuia. Masa de lucru trebuie să fie suficient de mare, să aibă un grad de reflexie mic şi să permită o amplasare flexibilă a monitorului, tastaturii, documentelor şi echipamentului conex. Scaunul de lucru trebuie să fie stabil şi să permită cu uşurinţă  libertatea de mişcare şi o poziţie confortabilă. Înălţimea scaunului trebuie să fie reglabilă. La solicitarea lucrătorului, se va acorda un suport pentru picioare. Toate radiaţiile trebuie reduse la niveluri neglijabile din punctul de vedere al protecţiei stării de sănătate şi securităţii lucrătorului.

Amenzi de până la 10.000 de lei 

Potrivit lui Igor Ciloci, încălcarea normelor de securitate şi sănătate în muncă urmează a fi sancţionată în conformitate cu prevederile Codului contravenţional, iar amenzile  pentru încălcarea acestora pot ajunge până la 10.000 de lei: „Orice angajator este obligat să se informeze despre noile prevederi şi să le respecte, iar inspectorii noştri vor utiliza orice posibilitate pentru a le populariza. Odată ce hotărârea va intra în vigoare, vor fi efectuate vizite de control la întreprinderi  în baza calendarelor de control planificate şi aprobate de Cancelaria de Stat. Deocamdată a fost instituit moratoriu asupra controalelor de stat, însă ele vor fi reluate. Orice lucrător are dreptul să se adreseze angajatorului pentru a-i fi oferite condiţiile de muncă prescrise de lege, iar în cazul în care angajatorul nu-şi onorează angajamentele, acesta se poate adresa la oficiile teritoriale ale Inspecţiei Muncii sau la Inspectoratul de Stat al Muncii”, a mai spus Igor Ciloci.

El a mai comunicat pentru Report.md că anual sunt efectuate aproximativ 6 mii de vizite de control la întreprinderile de stat şi private, în cadrul cărora sunt depistate peste 70 mii de încălcări ale legislaţiei muncii sau abateri de la normele de securitate şi sănătate în muncă.

Natalia Costaş