Avalanșa știrilor false despre pandemie, din ultimii doi ani, i-a afectat inclusiv pe elevi, ei fiind ușor de manipulat de niște minciuni ambalate frumos.

La Liceul Teoretic „Ion Creangă” din satul Coșnița învață 680 de lei - un număr mare pentru o comună. Din cauza pandemiei, până acum, străinii nu au aveau acces în școală, așa că prezența noastră le-a trezit curiozitatea. Trec pe alături și ne tot salută. În pauza care a durat 15 minute am răspuns la salutul a vreo 100 de copii.

În încercarea de a-i învăța pe elevi să analizeze critic informațiile publice și să depisteze știrile false, profesorii au organizează instruiri - lecții de educație media. Obiectivul era să îi informeze pe copii, pentru ca aceștia să discute subiectul acasă, cu părinții, și să-i sensibilizeze astfel și pe membrii familiilor lor.

Elevii au păreri împărțite. Directorul liceului, Olga Vascan, spune că profesorii au discutat despre regulile care trebuie respecte în perioada pandemiei, le-au vorbit despre efectele vaccinului, dar fără a le impune o opțiune anume.

Olga Vascan: Nu insist niciodată cu părerea mea, pot să le spun ce cred eu, să le aduc și părerile altor oameni, însă, până la urmă, nu le impun o anumită idee. Ei ascultă, se informează și iau decizii. Îi întreb de unde se informează și îmi spun că pe rețelele sociale, așa că îi îndemn să verifice mai multe surse de informare și să nu se limiteze doar la un anumit site. Evident, copiii cad mai ușor în plasa știrilor false, pentru că sunt mai vulnerabili, sunt la vârsta naivității, pentru că acceptă ideile venite din partea unui adult, maturii fiind un exemplu pentru ei. Scopul nostru nu este să-i manipulăm, ci să le aducem argumente și să-i lăsăm pe ei să tragă concluzii. 

Elevii clasei a 6-a „B” ne-au spus că au aflat multe informații despre virus și despre vaccin.

Alex: Părinții mei s-au vaccinat, dar părerea mea despre vaccinuri este negativă. Am citit pe internet că după ce se vaccinează, oamenii se simt rău. Am văzut filmulețe pe Youtube și pe rețelele sociale în care oamenii povesteau despre cât de greu au suportat vaccinul.

Vlad: Trebuie să ne vaccinăm, pentru că, în caz de infectare, facem o formă de boală mai ușoară. Părinții mei sunt ambii vaccinați și chiar am discutat despre vaccinarea copiilor, pentru că acum se permite vaccinarea de la 12 ani.

Adela:Știu că vaccinul ajută să treci mai ușor prin boală, dar mă cam tem.

Dumitru: Vaccinul ajută, dar sunt persoane care nu sunt vaccinate și tot nu se infectează. 

Alexandru: Bunica îmi spune că în fiecare zi să iau cu mine la școală dezinfectantul, pentru ca să nu aduc Covid-ul acasă. Ea a fost infectată și a suportat greu boala.

Olga Vascan susține că opțiunea elevilor este influențată de felul cum se discută în familie. Își propune să includă în orar și disciplina opțională „Educația pentru media”, pentru că acum, în cadrul orelor de dezvoltare personală, profesorii discută cu elevii despre cum să deosebească o știre falsă de una adevărată, doar că e nevoie de mai mult timp pentru a lucra cu elevii în acest sens.

Olga Vascan: Noi nu avem dreptul să le impunem părerea noastră, dar din ceea ce ați discutat cu ei puteți să vă dați seama dacă cei de acasă sunt pro sau contra vaccinării. Noi discutăm cu elevii, le-am prezentat și informații, ei s-au documentat, dar fiecare interpretează în felul său. Putem să le povestim și să le explicăm, dar pentru ei, informația primită acasă este baza.

În clasa 2-a A sunt aproximativ 30 de copii. Se ridică toți în picioare atunci când intrăm în clasa lor, iar după întrebarea directoarei dacă se simt bine, 30 de voci răspund concomitent, lungind cuvântul „biiiiine”. I-am întrebat ce știu ei despre vaccinuri.

- Am auzit că dacă vrem să trăim mai mult trebuie să ne punem vaccinul. 

- Când punem vaccinul nu avem „coroanavirus”.

- Dacă pui vaccin te doare mâna. 

- Nu trebuie să punem vaccinul pentru că ne este rău de la el.

- Eu odată nu aveam miros și familia mea a crezut că am Covid, dar asta s-a întâmplat, de fapt, din cauza că am răcit. 

I-am întrebat dacă discută acasă cu părinții despre Covid și vaccinuri. Răspunsul a fost tot unul rostit în cor.

- Nuuuuuu!

- Dar ai cui părinți au fost infectați cu Covid-19?

Și o pădure de mâini s-a ridicat. „Majoritatea părinților au fost infectați, unii chiar de două-trei ori”, ne-a spus directoarea.„Și elevi care s-au infectat am avut, chiar și acum avem doi elevi în autoizolare. Am avut și clase în autoizolare, care săptămâna trecută au revenit la prezența fizică”.

Ala Morcov, profesoară de Limba Română și diriginta clasei a 12-a ne-a spus că, deși au peste 18 ani, elevii ei nu s-au grăbit să se vaccineze, pentru că au fost influențați de miturile promovate pe internet. Antivaxerii au o putere mare de manipulare. Chiar și doamna directoare a luptat mult ca să-i convingă pe profesori să se imunizeze. Elevii din clasa a 12-a tot au păreri împărțite și o să vă convingeți în cadrul lecției pe care o vom avea acum.

Lecția începe cu explicația cuvântului „infodemie”. Câțiva elevi oferă răspunsuri, iar pe tablă, pe rând, apar câteva explicații-definiții ale cuvântului. Ușor plictisiți, dar se implică în discuția inițiată de Ala Morcov.

- Cum credeți, cine generează știrile false și cu ce scop? 

- Ca să dezinformeze.

- Ce câștigă ei din asta?

- Frică, bani din vizualizări, rating, putere.

- Ce urmăresc cei care lansează știrile false? Ce interes au ei?

- Vor să-și impună propriile ideologii.

- Știind că oamenii au anumite frici și, odată identificate, pot foarte ușor să-i manipuleze. 

„Sâmbătă mi-am făcut boosterul”, le spune profesoara.

- Noi mai așteptăm - se aude imediat o voce din clasă. A lui Maxim.

- Ce anume așteptați?

- Să fie verificat.

- Eu nu sunt un bun exemplu că vaccinul este sigur? Sunt vie. Nu mi-am pierdut cunoștința.

- Oricum, vrem să treacă mai mulți ani - să zicem cinci, pentru a avea încredere că este bine testat.

„Este cineva din voi vaccinat?” - îi întreb atunci când văd că sunt reticenți în privința eficacității vaccinului și, surpriză, tocmai cel mai vocal elev care a pus la îndoială tot ce este legat de vaccinuri a recunoscut că este vaccinat. „Seriooos?”, îl întreabă un coleg. Apoi, timid, încă o fată a recunoscut că s-a vaccinat. Nedumerită, profesoara le spune că nu înțelege de ce le este rușine să spună că s-au vaccinat și de ce cei nevaccinați reacționează straniu la vestea că cineva din clasa lor este imunizat. Îi văd puțin debusolați și îmi dau seama că cei vaccinați evită să recunoască asta pentru a nu fi stigmatizați de colegii care au o altă părere despre vaccin.

Report.md: Știrile false au influențat cumva atitudinea voastră față de vaccinare?

- Nu! - spune băiatul vaccinat. 

Da! - răspunde colegul lui.

Iritat de discuțiile în contradictoriu între colegi, Maxim „explodează”: „Nu mai suport discuțiile despre Covid și virus. Cel mai bine ar fi ca timp de două săptămâni să stea toți acasă, inclusiv lucrătorii medicali și să scăpăm de virus”

Ala Morcov spune că elevii ei sunt acum exact la vârsta când consideră că au întotdeauna dreptate și că știu absolut totul, că au tendința aceasta de a nega, de a combate, de a nu fi de acord cu cei mai mari. Pare surprinsă de reacția elevilor de a ascunde că sunt vaccinați.

Ala Morcov: Nu am știut că pentru ei ar fi ceva rușinos să spună că sunt vaccinați. Sunt convinsă că înainte de a merge la facultate se vor imuniza. Autoritățile trebuie să elaboreze un program de educație în acest domeniu, dar și de combatere a știrilor false. Nu știu de ce, dar opiniile unor oameni necultivați, neinstruiți, cu o mentalitate depășită se implantează mai ușor decât adevărul științific. Noi nu avem o intelectualitate bine formată, instruită, pregătită să facă față falsurilor și provocărilor. Fiind pedagog, pentru mine asta este dureros. Vreau ca atunci când iese din clasă, poate n-o să țină minte ce este metafora sau subiectul, dar este important să știe să gândească.