În biserică era zăpușeală, chiar dacă afară era răcoare și adia un vânt relativ rece. Biserica era atât de plină, încât aveai impresia că s-a adunat tot satul. În strană, cele câteva coriste cântau „Doamne miluiește”, iar la intrare, „vânzătoarea” de lumânări - o femei îmbrobodită cu o șalincuță cu fir strălucit - număra câteva bancnote de 1 leu. Pe masa unde stăteau întinse lumânările, erau aranjate frumos icoane cu chipurile Arhanghelului Gavriil, Ioan Botezătorul și… a lui Igor Dodon. Ups, Dodon ne privea nu dintr-o icoană, ci din cele două maldăre cu pliante și ziare de partid, așeazate lângă lumânări.

Preotul și-a făcut evlavios semnul crucii, a spus ultimul „Amin”, și-a privit enoriașii și le-a poruncit:„Votați Igor Dodon, președinte de la Dumnezeu!”.

                                                    ÎPS Vladimir și Vladimir Putin / FOTO: protv.md 

Întâmplarea este una reală și s-a petrecut în biserica unui sat din apropierea capitalei, în ajunul alegerilor prezidențiale din 2016. În primul tur, Igor Dodon a obținut în acest sat 72% din voturi, iar în cel de-al doilea, aproape 91%.

Implicarea preoților în politică a devenit o normă, de altfel, ca și implicarea politicienilor în treburile bisericești. Asta chiar dacă, potrivit Constituției Republicii Moldova (Art. 31 p. 4) „cultele religioase sunt autonome, separate de stat”.

În Hotărârea Curții Constituționale din 13.12.2016, prin care a fost validat mandatul de președinte al lui Igor Dodon, judecătorii au constatat: „Contrar prevederilor legale, mai mulţi reprezentanţi ai Bisericii Ortodoxe din Moldova au intervenit abuziv în procesul de alegere a preşedintelui Republicii Moldova, îndemnând enoriaşii, prin apeluri ameninţătoare, prin informaţii defăimătoare şi care nu corespund adevărului, să voteze pentru contracandidatul său”. Totuși, Curtea a considerat că acest abuz nu a fost în măsură să influențeze rezultatele alegerilor.

Pulsul satelor

Centrul satului Trinca este destul de animat la ora matinală la care am ajuns acolo. De pe toate drumurile care duc spre centrul satului, vin grăbiți bărbați și femei arși de soare, ducând pe un umăr o sapă, iar pe celalalt o torbă cu mâncare. Sunt zilieri și prășitul pe deal este principala lor sursă de venit.

                                                                                   FOTO: Report.md

Abia dacă reușim să prindem pe cineva pentru a schimba câteva vorbe, că imediat vine o mașină în care urcă toți și pleacă. În toată agitația și graba din centrul satului Trinca, iese în evidență un grup de femei care au format un cerc și discută. Două dintre ele vin de la slujbă și ne spun că, în religia lor, sâmbăta este zi de sărbătoare. Celelalte sunt de alte religii și susțin că liderul lor religios nu se implică în politică.

- Martorii lui Iehova nu votează. De asta el nici nu ne vorbește despre politică. Noi ca și cum am votat o singură data, pentru o singură persoană. Noi l-am ales pe Iehova și mai mult nu votăm cu nimeni.

- Iata noi venim de la adunare. Suntem adventişti de Ziua a Șaptea. Noi votăm de fiecare dată, dar fiecare persoană alege pentru cine să voteze - nu trebuie să-i spună liderul lor spiritual. Am votat, și? Vedeți ce avem în țară? Lumea și-a pierdut încrederea și nu o să mai vrea să voteze nici dacă o să le zică preotul. Poate o da Dumnezeu și va fi bine!

- Pe cine vreau, pe acela votez. La votare omul este liber! Nimeni nu ne comandă pe cine să votăm. Și nici președintele țării nu are dreptul să se implice în treburile bisericești.

- Înainte de alegerile parlamentare, Maria împreună cu cei care țin cu Șor, au făcut o adunare în fața bisericii, - mărturisește timid o altă doamnă. Toți cei care ieșeau din biserică erau îndemnați să voteze cu Șor. Veneau atunci pe la noi mașinile lui Ilan Șor și împărțeau produse. Se îmbulzea lumea și lua totul ce le dădea. L-au votat, că a ieșit pe locul 3 la noi în sat.

- Fiecare cum gândește așa face. Când văd la televizor că le dă câte 600 de lei… Uoooof… Acum moldoveanul așa-i - pentru bani face totul! Acum banul e la putere. Își dă votul în schimbul la 600 de lei sau o farfurie de hrișcă. 

Potrivit sondajelor, 70% dintre moldoveni au încredere în biserică. Cele mai multe biserici din Moldova aparțin Mitropoliei Moldovei, care se supune canonic Patriarhiei Ruse, iar Moscova a profitat de acesta și l-a promovat pe candidatul pro-rus Igor Dodon, la alegerile prezidențiale.

Chiar înainte de alegerile prezidențiale din 2016, episcopul de Bălți și Fălești, Marchel, împreună cu câțiva preoți, a îndemnat creștinii să nu o voteze pe Maia Sandu, pentru că ar reprezenta un pericol pentru biserică, fiind „bob sterp” și că ar fi un mare păcat dacă lumea ar vota pentru cineva care nu are familie și copii. Totodată, Marchel a îndemnat oamenii să-l voteze pe „creștinul și familistul Igor Dodon”. Mai mult, și mitropolitul Moldovei, Vladimir, a îndemnat populația să-l susțină pe Igor Dodon.


Lilia Ștempliuc, locuitoare a satului Frasin, Dondușeni a avut mai multe neînțelegi cu preotul din sat, dar a trecut peste toate și l-a iertat.

- Preoții nu ar trebui să se amestece în politică. Dacă ei vor să voteze pe cineva, este treaba lor, dar nu trebuie să le spună oamenilor pentru cine să voteze. Eu văd la televizor că mitropolitul Vladimir se implică în politică și nu sunt de acord. Nu este bine! Trebuie să credem în Dumnezeu, dar în preoți eu nu cred. Văd că și politicienii se implică în treburile bisericești și cred că tot nu este bine. N-ar trebui să-și facă imagine pe seama bisericii, manipulând astfel alegătorii. Nu-i frumos! Îi arată la televizor cum participă la slujbe. Ei fac asta ca să-i vadă lumea, nu că l-ar avea pe Dumnezeu în suflet. La ruși este fix așa. Putin al lor tot își face imagine pe seama bisericii.

                                      ÎPS Vladimir și ex-premierul Vlad Filat / FOTO: unimedia.md

La un moment dat, în spațiul on-line, apăruse și o petiție prin care se cerea impozitarea Bisericii Ortodoxe. Oamenii și-au exprimat indignarea faţă de declarațiile mitropolitului Vladimir, eparhului Marchel, protoireilor Roman Pintilii, Ioan Grigoraș și ale altora din cadrul Mitropoliei Moldovei, care, „în mod public și sistematic, se implică activ în viața politică”. În special, implicarea acestora ține de agitația electorală desfășurată în favoarea lui Igor Dodon, prin acțiuni evidente de favorizare și susținere activă din numele Mitropoliei Moldovei. Și nu s-a întâmplat doar în 2016… În mai 2014, Mitropolitul Vladimir s-a implicat în campania electorală pentru alegerile locale susținându-l pe Serafim Urechean.

Sau cine nu-și amintește de panourile publicitare apărute prin Chișinău în 2010? Atunci ÎPS Vladimir s-a afișat pe bilborduri alături de fostul șef al securității, Valeriu Pasat, care își făcea vânt să intre în politică.

Despre conexiunile ÎPS Vladimir cu securitatea sovietică știe toată lumea, acest fapt fiind confirmat demult, inclusiv prin documente oficiale.

ÎPS Vladimir a reușit să-i înduplece pe toți conducătorii de până acum ai Moldovei independente. Despre pozele cu el alături de Snegur, Lucinschi, Voronin, Filat, Urechean, Plahotniuc, etc. există până și bancuri.

                                                             ÎPS Vladimir și oligarhul Vlad Plahotniuc 

Doamna Maria din satul Parcova, crede că preoții categoric nu trebuie să se implice în chestiuni politice:

- Ei au legătura lor cu Dumnezeu, în politică nu au treabă.

- Dar cine ar trebui să le spună preoților să nu se implice în politică?

- Vlădîca de la Chișinău.

- Păi Vlădîca tot se implică în politică…

- Nu-i treaba oamenilor de rând să le spună preoților dacă să se bage sau să iasă din politică. Preoții ar putea să se supere pe oameni…

- Oamenii sunt manipulați de acești preoți. Vi se pare corect ca un preot să vă spună cu cine să votați?

- Îmi pare că nu este corect… Nici politicienii nu ar trebui să se bage în biserică… Fiecare trebuie să rămână la locul lui și să facă ceea ce are de făcut. Politica aparte - biserica aparte.

Pe doamna Elena am găsit-o stând pe lavița de la poartă, alături de două căldări pline cu lapte. Aștepta căruța care colectează laptele din sat și tot fugărea vreo doi motani care dâdeau târcoale căldărilor.

- Cum credeți, ar trebui să se implice preoții în politică? E normal să le spună oamenilor pentru cine să voteze?

- Cam e păcat, dar dacă omul pe care el îl promovează este bun, cuminte și îi bun cu lumea - poate că se poate să le vorbească enoriașilor despre omul acela…Dacă preotul minte și promovează un om rău, atunci el își ia asupra lui o mare răspundere, ia toate păcatele asupra lui. Am auzit că un preot a spus că Igor Dodon este președinte de la Dumnezeu. Nu-i drept! Dumnezeu nu desemnează președinți, cum nu desemnează nici preoți ori mitropoliți. Nici politicienii nu trebuie să se implice în biserică. În timpul URSS, comuniștii au stricat bisericile. Au făcut din ele grajduri. Dar eu îl vedeam pe Voronin cum stătea în biserică, sfințea pasca, își făcea semnul crucii. Îl mai vedeți acum prin biserică? El era acolo doar pentru ca să fie filmat și lumea din toată țara să-l vadă, să-l creadă om bun, credincios și să-l voteze. Un communist nu crede în Dumnezeu! El doar se face că crede. Face asta pentru a obține un scaun mai moale. Cred că preoții au fost plătiți pentru ca să le spună enoriașilor să voteze cu un anumit candidat și pentru a-l ponegri pe altul!

- Dar este corect ca preoții să fie mituiți, cumpăraţi - cum spuneți?...

- Nu. Nici preotul, nici Vlădîca nu au dreptul să-mi spună cu cine să votez.

Episcopul de Bălți și Fălești, Marchel, s-a evidențiat prin declarații deocheate încă în perioada comunistului pro-rus Voronin, pe care l-a susținut tot prin declarații contrare canoanelor. Atunci el speria lumea cu persoanele cu orientare sexuală netradițională – spunea că gay-ilor ar trebui să le fie interzis accesul în institutiile de educație, de sănătate și alimentație publică și că peste 90% dintre homosexuali sunt bolnavi de HIV/SIDA.

- La marșurile comunității LGBT, apar preoți care aruncă în ei cu ouă, agheasmă, îi înjură, îi blestemă. Vi se pare normal așa ceva?

- Nu. Menirea preotului este să le vorbească oamenilor cu bunătate, nu cu răutate. Preoții trebuie să unească societatea, nu să o dezbine. Preoții nu trebuie să înjure și nici să sară la bătaie la oamenii care protestează pașnic. Prin asta compromiți religia ortodoxă – arăți că ea reprezintă ceva negativ, o comunitate de oameni agresivi.

- Sunt preoți buni și preoți răi?...

- Da, sunt preoți care nu ar trebui să aibă ce căuta în biserici. Avem preoți afaceriști și foarte puțini preoți adevărați, cu har.

- Cum să știi care preoți sunt buni și care nu?

- Nu stiu… Pe mine nu mă poate manipula sau influența niciun preot. Ce, dacă preotul îmi spune să mă duc în fântână, eu să-l ascult și să mă duc? Nu! Daca nu vreau sa mă duc, nu mă duc. Nu vreau să votez cu cine spune preotul. Da, sunt persoane care votează cu cine le-a zis preotul. Acele persoane își iau mare păcat asupra lor, pentru că au votat inconștient.

Despre propaganda din biserici, de susținere a unui candidat la alegeri, se vorbește în șoaptă. Nimeni nu vrea să vorbească despre asta deschis, să denunțe preotul.

                      ÎPS Vladimir și ex-președintele comunist Vladimir Voronin / FOTO: manastireacurchi.md 

Acest fapt se datorează devotamentului față de preot. Frecventând biserica în fiecare săptămână, fiind prezenți la slujba oficiată de același preot și interacționând cu el, oamenii se atașează și au un respect deosebit pentru el, uneori până la fanatism. Denunțându-l, ar însemna, în percepția lor, să-l trădeze. O persoană evlavioasă, care merge la fiecare slujbă și ascultă cu smerenie ceea ce le spune preotul, nu ar face asta niciodată. Din această cauză, propaganda în biserici a devenit tot mai deschisă și nu mai miră pe nimeni să vadă poza lui Dodon lângă icoana cu Ioan Botezătorul.

Violeta Colesnic