Propaganda este principala armă în războiul hibrid pe care îl duce acum Rusia. Republica Moldova este cea mai vulnerabilă țară din Europa Centrală și de Est în fața propagandei ruse.

Un studiu vizând rezistența față de dezinformare în această regiune a identificat trei grupuri mari de cetățeni susceptibile de a fi manipulate și folosite: minoritățile etnice (vorbitoare de limba rusă), enoriașii activi ai Bisericii Ortodoxe din Moldova (supuși Patriarhiei Ruse) și bătrânii.

În contextul tensiunilor ruso-ucrainene, biserica rusă lucrează intens la implantarea narativului precum că în Lugansk și Donețk din Ucraina are lor un „război civil”, nu o agresiune militară rusă. În paralel, biserica rusă s-a înarmat cu citate din biblie și promovează recentele „garanțiile de securitate” cerute de Rusia cu privire la extinderea NATO.

După concentrarea masivă de militari ruși la granița cu Ucraina, deputatul PAS, Oazu Nantoi, l-a provocat pe căpitanul Armatei Sovietice, Nicolae Cantarean - acum colonel și mitropolit al Moldovei, Vladimir – chemându-l să pună umărul la „unitate și solidaritate în baza valorilor creștine în contextul crizei din estul Ucrainei”. Nantoi i-a amintit mitropolitului și de faptul că, prin decretul din 25 octombrie 2018, a primit „Ordinul prieteniei” de la Vladimir Putin pentru „contribuție la întărirea relațiilor moldo-ruse”.

„Consider că este obligația morală și a Mitropoliei Moldovei, pe lângă Papa de la Roma, să contribuie la aceasta prin luarea atitudinii față de riscul redeclanșării unui război în țara vecină și să vină cu un apel către cetățenii Republicii Moldova de unitate și solidaritate în baza valorilor creștine. Azi e momentul să ne convingem că Mitropolia Moldovei este cu poporul Republicii Moldova și nu este o extensiune ideologică a Bisericii Ortodoxe Ruse”, a explicat deputatul Nantoi.

Apelul lui l-a iritat pe mitropolit. În reacția sa, ÎPS Vladimir a declarat „inadmisibilă orice formă de ingerință” în treburile mitropoliei. Asta în condițiile în care, în ultimii 30 de ani, Mitropolia Moldovei, grupuri de slujitori ai acesteia și mitropolitul însuși s-au implicat cronic, determinant și agresiv, în cele mai importante procese politice din Moldova - inclusiv electoral în special în 2016, când Igor Dodon a învins, la limită, la alegerile prezidențiale. Atunci, în cadrul unei conferințe de presă organizată de un grup de preoți, episcopul Markel a numit-o pe Maia Sandu „bob sterp”, deoarece încă nu are copii și a îndemnat credincioșii să voteze pentru „familistul Dodon”.

În legătură cu acest caz, în hotărârea de validare a scrutinului, Curtea Constituțională a condamnat „implicarea agresivă în cadrul alegerilor prezidențiale a reprezentanților Mitropoliei Moldovei, care au utilizat un limbaj extremist, xenofob, homofob și sexist în adresa Maiei Sandu, fapt confirmat și de rapoartele observatorilor naționali și internaționali”. Totuși, Curtea a validat rezultatele scrutinului, iar Dodon a devenit președinte. Dar Curtea a emis o adresă Parlamentului în vederea instituirii imediate a unor mecanisme de sancționare „inclusiv în ordine penală, pentru orice tentativă de implicare a cultelor religioase în campaniile electorale”. Iar în iulie 2019, Curtea Supremă de Justiție l-a sancționat pe Markel cu 20.000 de lei (prejudiciu moral) pentru „discriminare în bază de sex și statut marital”.

Mitropolitul Vladimir, care vorbește acum despre „ingerința inadmisibilă a politicului în treburile bisericii”, este același slujitor al bisericii care, în 2010, a apărut pe panouri publicitare, alături de ex-ministrul Securității, Valeriu Pasat, care se pregătea să-și lanseze partid. În imagine, cei doi chemau cetățenii să semneze pentru un referendum privind studierea obligatorie în școli a disciplinei „Bazele Ortodoxiei". În realitate, se pregătea terenul pentru lansarea noului partid.

În istoria recentă a Republicii Moldova, Mitropolia Moldovei s-a comportat ca un izvor nesecat de subiecte care au antagonizat societatea. În perioada pandemiei, a alimentat isteric teoriile conspiraționiste despre „cipurile” din vaccin, îi cerea președintelui pro-rus Igor Dodon să apere moldovenii de cel pe care îl numea „infractorul internațional Bill Gates” și de antenele 5G.

„Este obligatoriu de a enunța ideea că vaccinarea reprezintă un pericol de microcipare sau introducere în organismul uman a altor dispozitive străine lui. Opinia publică din multe state europene protestează contra obligativității vaccinurilor, mai ales a vaccinului contra COVID-19, deoarece le consideră o cale prin care sistemul antihristic mondial dorește să introducă în corpurile oamenilor microcipuri cu ajutorul cărora să-i poată controla, prin intermediul tehnologiei 5G”, menționa Mitropolia în luna mai 2020.

Preoții spuneau că cei credincioși, evlavioși nu vor fi afectați de pandemie, iar restricțiile sanitare din biserici sunt o blasfemie și un păcat al lipsei de credință. Au întreținut aceste falsuri dăunătoare, care au descurajat vaccinarea și măsurile de protecție, până când zeci de preoți (inclusiv unii din cei care au scris și votat în cadrul Sinodului cele două adresări aberante despre cipuri) s-au infectat și au ajuns la terapie intensivă, iar unii au murit.

Și de data aceasta, Mitropolia l-a scos în față ca portavoce pe episcopul de Bălți și Fălești, Markel. Până când s-a infectat cu COVID și a fost internat în spital în stare gravă. Abia atunci și-a schimbat mesajul: „Nu este nevoie să speriem oamenii, dar ei trebuie să înțeleagă, cât de periculos este acest virus. Trebuie să respecte toate recomandările medicilor. La biserică, noi repetăm de câteva ori în timpul slujbei că oamenii trebuie să poarte măști, să respecte distanța și alte recomandări ale Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică. Protejați-vă de acest virus periculos. Sperăm că Dumnezeu ne va ajuta să depășim această perioadă dificilă”, spunea Markel după infectare. Din păcate, doar cazurile de deces în rândul preoțimii au forțat biserica să-și tempereze mesajele agresive. A luat o pauză. O bună perioadă n-a făcut nicio declarație despre virus și nici despre vaccinare.

Cu felicitări la separatistul Krasnoselski

A urmat o altă „ispravă apolitică” a mitropolitului Vladimir care a generat valuri de furie în societate. În decembrie 2021, el a mers la Tiraspol și l-a felicitat pe șeful grupării separatiste Vadim Krasnoselski cu ocazia „victoriei uimitoare” la „alegerile prezidențiale” ilegale din așa-zisa Transnistria, desfășurate pe 12 decembrie 2021 – alegeri nerecunoscute de nimeni (oficial nici de Rusia). Pe pagina Mitropoliei Chișinăului a fost publicată o notă informativă despre vizita mitropolitului la Tiraspol, dar fără a se anunța despre întâlnirea cu Krasnoselski. Numai că pe site-ul administrației separatiste de la Tiraspol a fost publicat un video cu întâlnirea mitropolitului Vladimir, însoțit de secretarul Mitropoliei, Vadim Cheibaș, cu separatistul Krasnoselski.

La acea întâlnire, ÎPS Vladimir i-a spus celui care a uzurpat puterea pe o parte a teritoriului național al Republicii Moldova: „Aceste mișcări pro-vest nu vin de la Dumnezeu. Vin din altă parte înspre noi, spre rădăcinile noastre ortodoxe. Noi suntem slujitorii Bisericii Ortodoxe Ruse pe teritoriul Republicii Moldova și ne străduim să păstrăm puritatea ortodoxiei atât cât reușim. Și reușim atunci când ne susține și conducerea țării. Dacă ea este cu noi pe aceeași undă, atunci va fi și pace în țară”, i-a spus mitropolitul Vladimir separatistului Krasnoselski.

În replică la criticile apărute în societate, Mitropolia a comunicat că „prin vizita sa la Tiraspol, mitropolitul a demonstrat foarte clar că, dacă la nivel politic între Republica Moldova și Transnistria nu există unitate, la nivel bisericesc această unitate niciodată nu a încetat”. Deși vedem clar din această frază că în comunicat Transnistria (autoproclamată și nerecunoscută de nimeni) este menționată ca entitate separată, contextual egală cu Republica Moldova, cel care l-a ticluit scrie mai jos că „opinia publică ar trebui să recunoască faptul că Mitropolia Moldovei este, la ziua de azi, unica instituție care unește și are valabilitate pe ambele maluri ale Nistrului”.

Au inventat „pericole” într-o convenție care apără femeile de violență

Maia Sandu tot s-a întâlnit cu mitropolitul Vladimir, pentru a-l convinge ca și biserica să pună umărul la oprirea pandemiei. S-a întâlnit cu mitropolitul și președintele Parlamentului Igor Grosu și a fost taxat dur pentru asta de către alegătorii PAS. Apoi a apărut inițiativa privind ratificarea de către Parlamentul de la Chișinău a Convenției Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice (Convenția de la Istanbul). Mitropolia Moldovei s-a declarant împotriva ratificării și a chemat conducerea să nu declanșeze procedura. „Într-o astfel de situație critică, este cu totul inadmisibilă promovarea și adoptarea unor legi ce vin în contradicție cu istoria, credința ortodoxă, cultura și moralitatea, dar și tradițiile bimilenare ale poporului nostru”, se arată într-o declarație a mitropolitului Vladimir.

Prin ratificarea Convenției, autoritățile Republicii Moldova s-au angajat ca violența împotriva femeilor să fie pedepsită conform legii. De ce s-a împotrivit mitropolitul? Pentru că, spune el, „este inadmisibilă divizarea în cei cei corecți și cei incorecți, cei buni și cei răi...”. Iar fostul președinte pro-rus, Igor Dodon, l-a completat: „Pe parcursul mandatului meu de președinte am blocat ratificarea Convenției de la Istanbul, fiindcă acest document este o amenințare pentru tradițiile spirituale multiseculare ale poporului nostru, bazate pe ortodoxism, pe moralitatea publică și valorile familiale, pentru educația tinerei generații în spiritul moralității și respectului față de părinți”.

Cum blochează Convenția aceste valori? Dodon nu a reușit să-și tălmăcească gândurile. În schimb a semănat discordie, poziția sa fiind intens mediatizată de presa ce deservește partidele pro-ruse. A încercat o explicație arhiepiscopul de Ungheni și Nisporeni. El a spus că termenul de „gen”, folosit în Convenție, se referă la „sexul social”, iar „acceptarea acestei definiții din Convenția de la Istanbul presupune negarea existenței diferențelor naturale dintre cele două sexe biologice – bărbat și femeie”. În cele din urmă Convenția a fost ratificată și urmează a fi aplicată.

În vremurile tulburi, oamenii își îndreaptă speranța către puterea divină și către cei considerați a fi reprezentanții pământești a-i lui Dumnezeu. Oamenii caută răspunsuri la liderii lor religioși, iar ele, uneori, sunt prea halucinante. Iar cel mai grav este că ele dezbină și alimentează vrajba de dragul unor puncte electorale sau interese geopolitice.

Violeta Colesnic