Social: Performanțe slabe ale elevilor români în evaluările PISA. Peste 40% sunt analfabeți funcțional

Scorul obținut în evaluarea PISA 2018 este în scădere față de ultimele două testări la care România a participat (2012 și 2015) la toate cele trei domenii testate: lectură, matematică și științe.

Mai mult, potrivit rezultatelor PISA 2018 publicate de către directoratul pentru Educație al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), procentul de analfabetism funcțional este de peste 40% pe toate cele trei domenii.

 Informație de context

VIDEO-GRAFIC cifre-cheie Educație: număr elevi, număr unități școlare

(sursa: DGcademy.com)

Ce spune Ministrul Educației   

Ministrul educației spune însă că nu este cazul să ne îngrijorăm, deși recunoaște că teoria pe care elevii o învață în școală trebuie poată fi aplicată în practică.

„Nu trebuie neapărat să ne îngrijorăm de această evaluare a testelor PISA, e o evalare internațională... Accentul la aceste evaluări internaționale nu cade neapărat pe ceea ce știu elevii, ci pe aplicarea cunoștințelor în situații concrete de viață”, a spus Monica Anisie, ministrul educației, la Digi24, potrivit Edupedu.

Ulterior, ministrul pare că și-a dat seama ce enormitate a emis pentru că a spus că „este problemă de sistem”, iar intervenția ministerului trebuie să fie rapidă pentru a corecta situația.

„Ar trebui să înțelegem că și profesorii trebuie să pregătească în așa fel elevii încât să existe corelația cu piața muncii și cu viața de zi cu zi, să fie reală, iar teoria pe care o învață să poată fi aplicată în viața de zi cu zi”, a mai spus Monica Anisie.

********************************

În clasamentul pe 2018, România a înregistrat scoruri sub media mondială la toate cele trei secțiuni. Astfel, la secțiunea „lectură” România a obținut un scor de 428 (media mondială fiind de 487), la secțiunea „matematică” scorul a fost de 430, față de o medie mondială de 489, iar la secțiunea „științe” punctajul României a fost de 426 (media mondială este 489).

Rezultatele de la testarea din 2018 sunt mai slabe decât la cea din 2015, an în care România a fost în regres față de 2012.

În România, 59% dintre elevi au atins cel puțin nivelul 2 la lectură, adică media OECD fiind de 77%, se arată în analiza dedicată României, scrie HotNews. Tinerii care ating nivelul 2 pot identifica ideea principală într-un text de lungime moderată, pot găsi informații bazate pe criterii explicite, deși uneori complexe, și pot reflecta asupra scopului și formei textelor atunci când sunt direcționați explicit în acest sens. Numai 1% dintre elevii români sunt performanți în privința lecturii, adică au putut să atingă nivelul 5 sau 6, media în OECD fiind de 9%.

Pe de altă parte, 41% dintre elevi nu pot ajunge la nivelul 2, acesta fiind nivelul de analfabetism funcțional la lectură, scrie Edupedu.ro. Analfabetismul funcțional este definit simplu prin faptul că un elev care citește un text nu poate explica și nu înțelege despre ce este vorba în textul respectiv.

În privința matematicii, aproximativ 53% dintre elevii din România au atins nivelul 2 sau mai mare la matematică (media OCDE fiind de 76%). Asta înseamnă că acești elevi pot interpreta și recunoaște, fără instrucțiuni directe, modul în care o situație (simplă) poate fi reprezentată matematic (de exemplu, compararea distanței totale pe două rute alternative sau convertirea prețurilor într-o monedă diferită).

În același timp, rezultatul arată că 47% dintre elevi nu se descurcă nici măcar la operații matematice de bază.

În România, 3% dintre elevi au obținut nivelul 5 sau mai mare la matematică, ceea ce înseamnă că ei pot modela situații complexe matematic și pot selecta, compara și evalua strategiile adecvate de rezolvare a problemelor pentru a le trata, media OECD este de 11%.

La științe, aproximativ 56% dintre elevii din România au atins nivelul 2 sau mai mare în știință (media OECD fiind de 78%). Asta înseamnă că acești elevi știu cel puțin să dea explicații posibile în contexte familiare sau pot trage concluzii pe baza unor investigații simple, dar 44% nu pot face corelații elementare în domeniul științelor.

În România, doar 1% dintre elevii români au avut performanțe la știință, adică au atins nivelul 5 sau 6 (media OECD fiind de 7%). Asta înseamnă că acești elevi își pot aplica în mod creativ și autonom cunoștințele învățate la știință într-o mare varietate de situații, inclusiv în cele necunoscute.

În medie, procentul de analfabetism funcțional a urcat de la 39% în 2015 la 44% în 2018, marcând o creștere de 5%, notează Edupedu.

PISA este prescurtarea pentru Programme for International Student Assessment (Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor) și este o testare care se desfășoară o dată la 3 ani și arată nivelul elevilor de 15-16 ani la matematică, știință și citire. PISA evaluează măsura în care elevii au dobândit cunoștințe și abilități esențiale pentru participarea deplină la viața socială și economică. Evaluările PISA nu caută să vadă doar dacă elevii care se află la sfârșitul învățământului obligatoriu pot reproduce ceea ce au învățat, ci examinează cât de bine pot ei extrapola din ceea ce au învățat și dacă își pot aplica cunoștințele în situații necunoscute, atât în școală cât și în afara acesteia.

Articolul anterior

Social/ Educație Cifre-cheie sistem educațional Republica Moldova

Articolul următor

„OrheiLand”, feuda filantropului opac