Siguranță în trafic   Chișinău    

Scaunul auto pentru copii este obligatoriu și în Moldova

De trei ani, scaunul auto destinat transportării copiilor cu mașina este reglementat în Codul rutier al Republicii Moldova. Deși s-a dovedit că acest mijloc de protecție poate salva viața copiilor în situații excepționale, amenzile mici, aplicate pentru aceste abateri, nu-i disciplinează pe șoferi.

Potrivit Regulamentului Circulației Rutiere al Republicii Moldova, minorii cu „vârsta de până la 12 ani pot fi transportaţi doar în autoturismul care este utilat cu sistem de reţinere (sau cu alte mijloace de adaptare: pernă specială, scaun de înălţare, care acordă posibilităţi de aplicare a centurilor de siguranţă standard) a copiilor”. Chiar dacă acest Regulament stipulează clar că sistemul de reţinere a copiilor trebuie să corespundă standardelor de siguranţă, masei și taliei copilului, mulți adulți ignoră aceste obligații și preferă să își lase copiii pe bancheta din spate, fără nici o măsură sigură.

Uneori, neglijența adulților are consecințe grave pentru copii. Datele Inspectoratului Național de Patrulare arată că în prima jumătate a anului curent, din cauza lipsei scaunul auto special, 40 de copii au avut de suferit ca urmare a accidentelor rutiere.

Copilul, mai departe de „locul mortului”

Experții în domeniul drepturilor copiilor spun că utilizarea măsurilor de protecție în trafic ar reduce simțitor copiilor vătămați în urma accidentelor rutiere. Natalia Ciubarov, coordonator al campaniei "Știi să eviți pericolele străzii?", din cadrul proiectului moldo-elveţian „Regionalizarea Serviciilor Pediatrice de Urgenţă şi Terapie Intensivă din Republica Moldova” (REPEMOL), susține că scaunul auto pentru copii sau perna de înălțare este unica modalitate sigură de transportare a copilului în mașină, iar beneficiile acestor mijloace de protecție țin atât de siguranța pasagerului-copil, precum și de confortul acestuia pe durata călătoriei. „Studiile internaționale demonstrează că riscul de accidentare în urma unui impact rutier scade cu până la 80% atunci când copilul e transportat în scaun auto”, a precizat Ciubarov. Ea sfătuiește șoferii să transporte copiii până la 12 ani numai pe bancheta din spate, de dorit la mijlocul acesteia dacă poate fi acolo prins scaunul auto, tocmai pentru a-i oferi maximă protecție copilului împotriva oricărei potențiale lovituri din orice parte. „În popor, bancheta din dreapta șoferului este numită „locul mortului”, această denumire are un argument la bază: în cazul unui impact, șofer la nivel de instinct rotește volanul în direcția evitării ciocnirii pe partea lui de mașină, respectiv locul de lângă șofer devine foarte periculos”, conchide reprezentanta REPEMOL.

Mijloace speciale de protecție până la 12 ani

Până acum trei ani, scaunul auto nu era obligatoriu pentru șoferii din Moldova. Dacă până în 2013, Regulamentul de Circulație Rutieră statua că minorii cu „vârsta de până la șapte ani, care nu erau ținuți în brațe, puteau fi transportați în autoturismul utilat cu un dispozitiv special de reținere”, în urma modificărilor adoptate de Parlament, vârsta copiilor a crescut până la 12 ani. Prin majorarea vârstei, Republica Moldova și-a racordat legislația la standardele internaționale. Astfel, scaunul auto sau perna de înălțare este obligatorie și necesară pentru toți copii de până în 12 ani, acesta fiind un standard internațional, aprobat de Organizația Mondială a Sănătății.

UE obligă statele comunitare să garanteze siguranța în trafic

În statele-membre ale UE scaunul auto pentru copii este reglementat de Directiva privind apropierea legislațiilor statelor membre referitoare la utilizarea obligatorie a centurilor de siguranță în vehiculele cu masa sub 3,5 tone, document care impune statele-membre să-și uniformizeze actele legislative în domeniu.

Reguli dure are în acest sens Marea Britanie. Chiar atunci când pleacă de la maternitate, părinții sunt obligați să transporte nou-născutul în scaun auto.

Copilul ducesei Catherine Middleton şi al prinţului William a fost luat de la maternitate într-un scaun auto pentru bebeluşi, măsură obligatorie pentru britanici   /     FOTO: adevarul.ro

Și România a transpus această directivă, astfel că de la începutul anului trecut, șoferii de peste Prut sunt obligați să-și echipeze automobilele în cazul în care aceștia intenționează să transporte minori. Potrivit modificărilor operate la Codul Rutier al Românei, copiii cu o înălţime de până la 135 de cm pot fi transportaţi în autovehicule doar dacă sunt fixaţi sau prinşi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii.

Excepție de la aceste reguli fac copiii aflaţi în unități de transport în comun sau în taxi, dacă acesta ocupă orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă.

Amenzi blânde în Moldova, aspre în România

Codul Contravențional al Republicii Moldova prevede amenzi de până la 500 de lei (20-25 unități convenționale) și trei puncte de penalizare pentru șoferii care transportă copiii de până la 12 ani.

În România, însă, amenda pentru aceeași încălcare este de aproape cinci ori mai mare. Conducătorul autovehiculului este sancţionat cu o amendă cuprinsă între 390 - 487,5 RONi (1900 – 2380 lei moldovenești) şi 3 puncte de penalizare.

Amenzile ar putea fi majorate

Recent, Parlamentul Republicii Moldova a votat în prima lectură un proiect de lege, înaintat de Ministerul Justiţiei, care prevede reguli mai stricte pentru şoferi. Sancțiunile pecuniare pentru cei nedisciplinați în trafic se vor mări considerabil, astfel că unitatea convenţională utilizată la stabilirea amenzilor va fi majorată de la 20 la 50,5 lei.

Dacă această inițiativă legislativă va trece și de lectura a doua, valoarea sancțiunii pentru ne-echiparea autoturismului cu mijloace de protecție pentru copii va fi echivalentă cu cea din țara vecină. Astfel, un șofer ar putea scoate din buzunar 2500 de lei pentru această abatere.

Analiștii Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) susțin, însă, că deși abordarea autorităților din perspectiva indexării la inflație este corectă, un aspect extrem de important care a fost trecut cu vederea este nivelul amenzilor raportat la venitul populației. „Ca urmare a amendamentelor votate de Parlament în prima lectură, odată cu „scumpirea” unității convenționale se va majora și amenda pe care o achităm în raport cu salariul mediu pe economie. Astfel, Moldova va deveni lider în plan european în ceea ce privește amenzile rutiere, amenda pentru depășirea vitezei cu 21 km/h, fiind echivalentă cu 30% din salariul mediu pe economie. Dacă ar fi să comparăm cu media europeană, noi vom achita de 5 ori mai mult pentru amenzile rutiere”, susține Eugen Ghilețchi, economist IPRE.

Lilia Zaharia

Articolul anterior

Tolerarea abuzurilor riscă să compromită Legea anti-tutun

Articolul următor

Vladimir Socor: „Moldova și Ucraina trebuie să reziste împreună presiunilor și să se apere reciproc”