În pofida moratoriului instituit acum două luni de Primăria Chişinău pentru proiectarea și construcția stațiilor de alimentare cu produse petroliere, în sectoarele Buiucani şi Râşcani se lucrează de zor la ridicarea unor benzinării noi.

Astfel, sfidând interdicţiile, peisajul urban va fi completat în curând cu încă cel puţin trei staţii (pe lângă cele 217 deja existente în capitală). Ecologiştii sună alarma: numărul staţiilor PECO depăşeşte cu mult admisibilul, ele fiind una din principalele surse de poluare a mediului în Chişinău. Unii aleşi locali susţin că o parte din benzinării sunt construite ilegal pe spaţiile verzi.

Câte o benzinărie pentru fiecare şofer 

Solicitat de Report.md, consilierul municipal Ion Ștefăniță, autorul iniţiativei de interzicere a  proiectării şi construcţiei benzinăriilor în Chişinău, ne-a spus că toate autorizaţiile eliberate până în prezent au fost suspendate pentru un an, până la elaborarea unei noi scheme de amplasare a benzinăriilor. „Potrivit proiectului din anul 2011, aprobat de Consiliul Municipal, în schema de amplasare a stațiilor peco era planificată construcția a 37 de obiective noi, pe lângă  cele 81 care existau deja. Schema a fost ignorată premeditat şi astăzi avem în capitală cu 100 de benzinării mai multe decât numărul prevăzut. Dacă vom continua în acest ritm, am putea ajunge la situaţia în care pentru fiecare şofer din Chişinău se va construi câte o benzinărie. Moratoriul nu vine să stopeze concurenţa sănătoasă, ci să facă ordine în peisajul urbanistic”, ne-a spus Ion Ştefăniţă.

Pentru comparaţie,  în Chişinău, cu o populaţie de aproximativ 800 mii de locuitori, sunt înregistrate vreo 450 mii de maşini şi 217 benzinării (potrivit datelor ANRE).  Bucureştiul, cu  peste 2 milioane de locuitori, are înmatriculate mai mult de un milion de autovehicule, însă dispune de numai 300 de benzinării. 

Potrivit consilierului municipal, punctele de alimentare cu petrol din Chişinău sunt amplasate aliatoriu în oraş, după bunul plac al agentului economic. Mai mult, unele dintre ele sunt construite cu încălcarea normelor sanitare, ecologice sau urbanistice, pe spaţii verzi, la distanţe prea mici unele de altele, dar şi în raport cu unele monumente sau blocuri de locuit. „N-o să găsiţi nici un oraş european în care ar fi amplasate 15 staţii de alimentare cu produse petroliere pe o porţiune de drum de 2,5 km. La noi lucrul acesta se întâmplă. Ca să vă convingeţi e suficient să vă deplasaţi de la sediul preturii Buiucani până la strada Calea Orheiului”, a spus Ion Ştefăniţă.

                                           Consilierul municipal Ion Ștefăniță / FOTO: jurnal.md

 El explică numărul exagerat de staţii PECO prin faptul că autoritățile municipale eliberează autorizațiile fără ca agentul economic să aibă toate actele necesare şi, în primul rând, fără acordul locuitorilor. „În toate oraşele europene sunt organizate, în mod obligatoriu, consultări publice cu privire la deciziile importante ale administraţiei de stat, mai ales, în ceea ce priveşte tăierea arborilor, construcţia obiectivelor periculoase pentru mediu, reducerea zonelor de recreere. Acest lucru permite nu doar evitarea unor conflicte, dar şi a fenomenului corupţiei la nivelul administraţiei publice locale”, mai spune Ştefăniţă. Noi rămânem singura ţară din Europa care nu respectă Convenţia privind Accesul la Informaţie, Justiţie şi Participarea Publicului la Adoptarea Deciziilor în domeniul Mediului, aşa-numita Convenţie Aarhus, pe care Republica Moldova a ratificat-o încă în 1999.  

Legea nu e pentru toţi  

Este şi cazul celor două companii care construiesc benzinării pe strada Calea Ieşilor şi bulevardul Renaşterii din capitală. Proprietarii susţin că au actele în regulă şi undă verde pentru construcţie. Ion Ştefăniţă îi contrazice însă: construcţiile se fac în zone verzi, care cuprind şi valori de patrimoniu cultural, aşa cum este cimitirul evreiesc, ceea ce deja constituie o gravă încălcare. În plus, lucrările de construcţie nu au fost coordonate cu locuitorii blocurilor din preajma benzinăriilor.

Pe de altă parte, Ștefan Gheorghiță, reprezentantul Direcției Arhitectură și Urbanism din cadrul Primăriei Chișinău, a declarat pentru Report.md că toate stațiile de alimentare cu produse petroliere din Chișinău sunt amplasate în conformitate cu Regulamentul Local de Urbanism şi respectă normele în vigoare, aşa cum ar fi amplasarea la o distanţă de 25 metri de casele de locuit şi de 50 de metri - de la școli și grădinițe. „Nu văd nici o problemă în numărul mare de benzinării în oraş şi nici nu mă deranjează că multe dintre ele lucrează la o capacitate de 40-50 la sută. Reglementarea preţurilor la carburanţi în conformitate cu parametrii lor reali trebuie să fie o preocupare a statului. Dacă există cerere de asemenea servicii pe piaţă şi companiile au actele în regulă, nu văd nici un motiv de a le îngrădi activitatea. Dimpotrivă, în condiţiile unei economii de piaţă, concurenţa „naşte” servicii de calitate şi trebuie încurajată”, ne-a declarat Ştefan Gheorghiţă. Poluează ele mediul? „Nu cred că sunt o sursă de poluare mai mare decât o maşină cu motorul pornit”.

Benzinăriile – surse de poluare a mediului 

 De altă părere este Vladimir Garaba, preşedintele Organizaţiei Teritoriale Chişinău a Mişcării Ecologiste. El afirmă că mai multe studii efectuate la nivel european au arătat că în apropiere de benzinării concentraţiile anumitor substanţe toxice sunt mai mari decât mediile înregistrate. Iar acest lucru poate afecta serios sănătatea oamenilor care locuiesc la mai puţin de 50 m de o benzinărie. „Nivelul crescut de poluare se datorează vaporilor de carburant, emişi în timpul alimentării maşinilor sau din cauza unor scurgeri accidentale. Chiar dacă toate staţiile trebuie să dispună obligatoriu de zone sanitare, staţii  de coletare şi epurare a apelor, nimeni nu monitorizează dacă acestea sunt exploatate corespunzător. Şi aşa cum multe din cisternele cu combustibil sunt păstrate în pământ, riscul unor incendii sau a cazurilor de poluare a apelor subterane nu este exclus. Iar motorina este un poluant serios”, susține Garaba.

Deocamdată, în Republica Moldova, inclusiv în Chişinău, nu există o hartă a poluării, aşa cum există în toate capitalele europene. "În unele ţări, trecătorii pot urmări  în timp real, pe un panou electronic instalat în stradă, rezultatul unor măsurători a nivelului de poluare într-o anumită zonă. În Republica Moldova, doarServiciul Hidrometeorologic de Stat dispune de câteva dispozitive de prelevare şi testare a calităţii aerului. Însă şi acest echipament este vechi,   amplasat în zone nerelevante, ceea ce face ca rezultatele să nu reflecte situaţia reală”, a mai spus Vladimir Garaba.

La ieșirea din Chișinău (spre Stăuceni) benzinăriile noi apar ca ciupercile după ploaie, în pofida moratoriului

Potrivit lui, acum opt ani, organizaţia pe care o reprezintă a efectuat o analiză a calităţii aerului în mai multe zone din municipiul Chişinău, cu ajutorul unui laborator mobil din România. Şi atunci rezultatele investigaţiei au arătat că în unele zone nivelul de poluare era crescut. Acum, odată cu majorarea numărul de automobile şi a staţiilor PECO, cred că nivelul de poluare depşeşete în unele zone nivelul admisibil”. Una din soluţiile propuse de Garaba pentru rezolvarea problemei este elaborarea unei scheme noi de  amplasare a benzinăriilor în municipiul Chişinău, care ar prevedea şi crearea unei infrastructuri pentru automobilele mai puţin poluante - electrice şi cele alimentate cu gaz.

În timp ce ecologiştii caută soluţii pentru a micşora numărul de benzinării pe străzile capitalei, Oficiul Teritorial Chișinău al Cancelariei de Stat cere Consiliului Municipal să anuleze moratoriul, pe motiv că și-ar fi depășit atribuțiile, iar drept de a anula certificatele de urbanism și autorizațiile de construcție are doar Inspecția de Stat în Construcții.

Natalia Costaș

______________________________________________________________________________________________

АВТОЗАПРАВКИ ДУШАТ КИШИНЁВ
 
Несмотря на мораторий наложеный два месяца назад Кишиневской Мэрией на проектирование и строительство автозаправочных станций, в секторах Буюкань и Рышкань строится новая автозаправка. Таким образом, презрев запреты, городской пейзаж будет дополнен в ближайшее время по меньшей мере, тремя станциями (в дополнение к 217 существующим в столице). Экологи бьют тревогу: число автозаправочных станций намного превышает разрешенное число, являясь одним из основных источников загрязнения окружающей среды в Кишиневе. Некоторые избранные должностные лица утверждают, что некоторые из станций незаконно построенны на зеленыхтерриториях. Для сравнения, в Кишиневе, с населением около 800 тысяч жителей,зарегистрированно около 450 тысяч автомобилей и 217 заправочных станций (в соответствии с НАРЭ). В Бухаресте, с более чем 2 миллиона жителей, было зарегистрировано более миллиона автомобилей, но имеет только 300 заправочных станций. Преувеличенное количество заправочных станций объясняется тем, что  муниципальные власти выдают разрешения без того, чтобы экономический агент имел все необходимые документы и, прежде всего, без согласия жителей. Мы остаемся единственной страной в Европе, которая не соответствует положениям Конвенции о Доступе к Информации, Правосудию и Участию Общественности в Принятии Экологических Решений, так называемая Орхусская Конвенция , которую Молдова ратифицировала еще в 1999 году.Несколько исследований, проведенных на европейском уровне, показали, что рядом с автозаправочными станциями концентрация определенных токсичных веществ выше, чем в среднем. Это может серьезно повлиять на здоровье людей, живущих менее чем в 50 метрах от заправочной станции. До сих пор, в Молдове, в том числе в Кишиневе, нет карты загрязнения, так как она существует во всех европейских столицах. В то время как экологи ищут решения, чтобы уменьшить количество станций на улицах столицы, Кишиневский Территориальный Оффис Государственной Канцелярии требует у Муниципального Совета отменить мораторий на том основании, что он превысил свои полномочия, а право аннулировать сертификаты городского планирования и разрешенияна строительство имеет только Государственная Строительная Инспекция.