Guvernul României urmează să inițieze negocieri cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) în vederea achiziționării acțiunilor, prin Danube Logistics SRL, de către BERD, la Portul Internațional Liber Giurgiulești din R. Moldova.

Portul Giurgiulești, din sudul țării, este singurul port din Republica Moldova accesibil pentru navele maritime.

Purtătorul de cuvânt al Guvernului de la București, Mihai Constantin, a anunțat că în ședința de guvern de miercuri a fost adoptat un memorandum privind inițierea negocierilor cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), în vederea achiziționării, de către statul român, prin intermediul Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța, societate comercială aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, a acțiunilor Danube Logistics SRL deținute de către BERD în Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova.

În baza acestui memorandum se va crea o comisie de negociere din care vor face parte reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Externe, ai Ministerului Transporturilor și ai Ministerului Finanțelor pentru a se deschide negocierile cu Banca Europeană de Dezvoltare pentru achiziția acestor acțiuni, ”care vor duce la controlul majoritar al statului român”.

Prin preluarea la Portul Internațional Liber Giurgiulești, autoritățile române își propun să transforme Portul Constanța într-unul ”dintre cele mai importante puncte de convergență de trafic de marfă” din Europa de Est, a declarat Constantin. 

Purtătorul de cuvânt al Guvernului de la Chișinău, Daniel Vodă, a explicat miercuri pentru Moldpress că BERD poartă discuții cu mai mulți potențiali investitori, inclusiv din România, Turcia, Olanda și Danemarca.

”La Giurgiulești funcționează două entități de infrastructură portuară: Portul Internațional Liber de la Giurgiulești (PILG) care aparține Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Portul de Stat care este în proprietatea statului (moldovean). Nu există nicio discuție cu privire la vinderea portului de stat”, a explicat Daniel Vodă.

După ce Rusia a blocat porturile ucrainene la Marea Neagră în 2022, Portul Internațional Liber Giurgiulești a jucat un rol cheie în aprovizionarea cu mărfuri către și dinspre Ucraina, atingând un volum record de transport a mărfurilor de 1,8 milioane de tone în acel an.