Mai întâi un regim le-a făcut „Drumuri bune 1”. Momeala electorală a funcționat, așa că același regim le-a făcut „Drumuri bune 2”. Și alegătorii au „mușcat” iar nada. Apoi, Plahotniuc a fugi și s-a schimbat regimul. A venit unul mai gălăgios și, în loc de „drumuri bune 3, 4, 5...”, a impus programul „Drumuri bune pentru toți”. Cam așa arată „drumurile bune” și cele „pentru toți” – ca în fotografia de mai sus, făcută de noi la Basrabeasca. Ici-colo câte un petic de asfalt crăpat cu diametrul cam de un metru. Probabil că, în momentul în care scriu aceste rânduri, le-a luat apa și pe acelea.

În august 2018 (cam pe când ministrul Gaburici umbla pe la Vărvăreuca măsurând cu degetul stratul de asfalt în cadrul programului „Drumuri bune”) posturile TV aservite regimului de atunci raportau despre marea ispravă a guvernării oligarhice la Basarabeasca – reabilitarea a 9 kilometri de drum. Nouă! Când PSRM-PD au învestit, împreună, guvernul Chicu, de la Președinție, Igor Dodon ne promitea: „Vom transforma Moldova într-un mare șantier de construcție, unde vor fi realizate proiecte majore de infrastructură”... Și voia și el un miliard de dolari din rezervele BNM ca să-l investească în drumuri.

Între timp, peisajul politic la Basarabeasca s-a schimbat. Cromatica politică a primarului și a consiliului local nu mai coincide, iar mărimea craterelor pe drumuri este direct proporțională cu certurile dintre ei. Și până se hotărăsc, bani pentru drumuri nu dau.

                                              Drum de la Basarabeasca / FOTO: Report.md

Distribuirea fondurilor pentru reparația drumurilor în orașul Basarabeasca a devenit motiv de ceartă între reprezentanții autorităților publice locale și a stârnit nemulțumirea locuitorilor care asistă zilnic la acest conflict. În oraș nu se vede nici o autospecială pentru reparația străzilor, iar gropile se adâncesc.

La prima intersecție în orașul Basarabeasca oprim la un service auto. Câteva mașini parcate afară, în coloană, și cei câțiva bărbați care stau sprijiniți de capote așteptându-și rândul, dau de înțeles că afacerea atelierului auto este una prosperă. În interior, în spatele unei capote ridicate, îl găsim pe lăcătuș cu mâna băgată adânc în spatele motorului. Nu are timp să vorbească, pentru că îl așteaptă clienții, așa că alergăm alături de la o mașină la alta. Îi spunem unui mecanic că documentăm un subiect despre drumurile din Basarabeasca. Se oprește în loc și ne privește mirat. În spatele lui, pe un perete, stă atârnat un poster electoral mare al primarului actual, Cimpoeș.  

                                  Evghenii Balașov, mecanic auto, Basarabeasca / FOTO: Report.md

Evghenii Balașov, mecanic auto: Care drumuri?! Nu sunt în oraș drumuri. Nu-s!

Report.md: Drumuri proaste în oraș înseamnă mai mult de lucru pentru Dvs, respectiv, mai mulți bani…

Evghenii Balașov: Toată lumea vrea drumuri fără gropi, inclusiv eu, pentru că și eu circul pe aceste drumuri și mașina mea tot se strică. De lucru avem mult, pentru că, în fiecare zi, ne aduc mașini și toți se plâng că „ceva hodorogește”, „ceva se scârțâie”, în fiecare zi avem de reparat roți, rulmenți, puntea motoare. În țările mai bogate, mașinile nu intră atât de des în service pentru a schimba sistemul de direcție sau arcurile. Cum ies din fabrică, pot fi exploatate ani de zile fără a avea nevoie să schimbe vreo piesă. La noi însă, le schimbăm practic odată pe an. Au fost și cazuri când clienții au venit la noi, le-am schimbat toate detaliile de la puntea motoare, iar peste o săptămână au revenit și ne-au spus că iar se aude ceva bocănind. De fiecare dată cam același motiv - că au dat într-o groapă, iar la noi în oraș, credeți-mă, sunt o sumedenie de gropi. Din cauza drumurilor proaste, oamenii au de suferit. Anual plătesc 700 de lei impozit pentru drumuri, dar drumuri nu-s.

Fondul rutier, parte a bugetului orașului pentru anul 2021, nu a putut fi votat la ultima ședință a consiliului local din decembrie anul trecut, pentru că aleșii locali au propus reducerea cheltuielilor primăriei și direcționarea acestor fonduri către fondul rutier. Primarul nu a fost de acord cu acest lucru și au început divergențele. Abia pe 16 aprilie curent, bugetul a fost aprobat, dar fără prezența primarului. Pentru reparația și întreținerea drumurilor au fost alocate aproximativ 3 milioane 275 mii lei. Potrivit specialiștilor, acești bani ar fi suficienți pentru construcția a numai 2,5 kilometri de drum.

Gheorghe Cojoc, locuitor: Au fost identificate 11 drumuri care urmau a fi reabilitate. Undeva va fi nivelat doar cu grederul, în altă parte va fi pus pietriș sau vor fi plombate gropile. Două treimi din drumurile din Basarabeasca sunt numai gropi. Problema drumurilor este greu de rezolvat, pentru că primarul și consiliul local este în contradicție permanentă. Primarul Valentin Cimpoeș, care este de la „Partidul Nostru” nu vrea să discute cu consiliul local, unde socialiștii au majoritatea, iar consiliul local nu vrea să discute cu primarul pentru că îl consideră hoț. Își tot aduc reciproc acuzații și noi asistăm toți la războiul lor. Practic, ne-am blocat. De exemplu, bugetul pentru anul 2021 în valoare de peste 22 milioane lei n-a putut fi aprobat la ultima ședință din decembrie 2020, iar de atunci și până pe 16 aprilie, când a fost aprobat bugetul, socialiștii au încercat să administreze orașul fără primar, prin intermediul comisiei buget și finanțe.

                                                  Gheorghe Cojoc, localnic / FOTO: Report.md

Inițial, suma prevăzută pentru reparația drumurilor era de 1 milion 200 mii lei. La inițiativa fracțiunilor PSRM din consiliile raional şi local, Comisia consultativă pentru economie, buget şi finanţe a avut sarcina de a identifica încă 2 milioane de lei, bani rămași nebugetați din activităţi, poziţii şi articole ale Primăriei și din bugetul oraşului.

Gheorghe Cojoc: Primăria azi este „cu chelea”, fără mașină și fără benzină. Au adunat 2 milioane de lei pe care le-au pus la reparația drumurilor din banii alocați pentru deservirea clădirii, apă, canalizare, lumină, birotică, procurări. De unde s-a putut, de acolo s-au luat fonduri. Prin oraș așa și se vorbește, că este gestionat de consiliul local. Primarul a fost, într-un fel, înlăturat. Funcția lui este mai mult de decor. Oamenii din oraș știu despre lupta dintre primar și consiliul local, dar nu conosc toate subtilitățile, nu știu motivul acestui război. Localnicii s-au săturat de aceste conflicte dintre autoritățile publice locale și se pare că nici nu-i mai interesează ce votează între ei și ce decid”, spune Gheorghe Cojoc.

Strada „Octeabriskoe” este în centrul orașului. Mașinile circulă cu viteză mică din cauza gropilor și denivelărilor, iar o căruță trasă de un măgar nici măcar nu mai evită gropile, zdruncinând vizitiul la fiecare hurducătură. Elena Andreeva este consilier local și locuiește în oraș de 51 de ani. Problema drumurilor are și ea câteva decenii.

Elena Andreeva, consilier local: Faceți o plimbare pe aceste străzi și vedeți ce fel de drumuri avem. Sau mai bine zis, pe care nu le avem. Străzile adiacente nici măcar nu sunt îndreptate cu grederul. Când începe să plouă, apa ajunge până la genunchi, iar după ce trece ploaia, rămâne mâlul pe drum și se formează niște cratere de la roți. Trei luni nu am putut aproba bugetul pentru anul 2021, pentru că primarul nici nu venea la ședințe. L-am aprobat fără el și fără contabil. Dacă primarul nu este de acord cu decizia noastră, o poate ataca în judecată.

                                            Elena Andreeva, consilier local / FOTO:Report.md

 Evghenii trăiește în centrul orașului și, spune el, drumurile sunt cât de cât bune.

Evghenii: Autoritățile publice locale nu alocă bani pentru reparația drumurilor și nu știu de ce. Anul trecut, pe stada „Comsomoliskaia” au fost reparați 300 de metri de drum. Eu locuiesc în centrul orașului, respectiv, merg pe drum bun, dar mergeți pe drumurile adiacente și vorbiți cu oamenii. Acolo drumurile sunt din pământ, nici măcar pietriș nu este. Oamenii sunt revoltați, se plâng pe rețele sociale, fac video-uri cu situația drumurilor pe timp de ploaie și cu asta se termină.

Călcând rar, mutându-și greutatea de pe un picior pe altul, cu o paletă de muște în mână, doamna Maria nu pare deranjată de drumurile rele. Ea spune că înainte era și mai grav.

                                                  Maria, pensionară din Basarabeasca / FOTO: Report.md

Maria, pensionară: Am 47 de ani de când locuiesc pe această stradă. Au fost timpuri când ne înecam în glod și până la drumul principal căram pe umeri copiii. Nici măcar mașinile nu mergeau pe aici. Cu vreo 10 ani în urmă, în sfârșit, au pus pietriș pe strada noastră. Deși drumul este rău, măcar putem merge și nu ne înglodăm.

Primarul orașului, Valentin Cimpoeș, susține că adoptarea bugetului pentru anul 2021 s-a făcut ilegal și s-a adresat în instanțe pentru a anula deciziile. El a dat asigurări că lucrările de reparație a drumurilor și trotuarelor sunt în plin proces și a dat asigurări că vor fi finalizate.

Vitalie Călugăreanu / FOTO: Elena Covalenco