Atât Executivul, cât şi Iurie Ciocan motivează că pentru ocuparea funcţiei de şef al Centrului de Implementare a Reformelor (CIR) nu a fost organizat un concurs public, deoarece funcția nu este una publică, ci de expertiză. Unii experţi sunt, însă, de părere că Ciocan trebuia să treacă prin concurs, iar cetăţenii trebuie să ştie ce salariu va ridica acesta.

---------------------------------------------------

UPDATE:

Delegația UE în Republica Moldova a comunicat pentru Report.md că „nu a fost implicată în stabilirea acestei funcții și nici a salariului aferent”. 

--------------------------------------------------------

Guvernul a decis săptămâna trecută să îl numească pe  Iurie Ciocan, membru al Comisiei Electorale Centrale,  în funcţia de şef al Centrului de Implementare a Reformelor (CIR), instituţie creată  prin hotărâre de Guvern.

Guvernul hotărăşte: „Directorul Centrului consiliază prim-ministrul în domeniul implementării reformelor…”

Deşi potrivit acestei Hotărâri, instituţia este una publică, totuşi Executivul a decis să nu organizeze un concurs public pentru selectarea conducătorului acestei entităţi. Acesta pur și simplu a fost numit de premier. În hotărâre se menționează că ”directorul Centrului consiliază prim-ministrul în domeniul implementării reformelor”. La solicitarea Report.md, Guvernul a explicat că nu era obligat să anunţe concurs public pentru suplinirea acestei funcţii. „Directorul Centrului de Implementare a Reformelor nu este nici funcţionar public, nici persoană de demnitate publică. Centrul are statut de instituţie publică, iar angajarea colaboratorilor se efectuează contractual, în baza legislaţiei muncii”, se mai arată în hotărârea citată.

Aceeaşi explicaţie o are şi Iurie Ciocan. Acesta ne-a spus că nu era obligat să treacă prin concurs public şi nu are responsabilitatea să-şi declare salariul pe care îl va ridica în această funcţie: ”Dar cu ce ocazie trebuie să fac acest lucru? Nu sunt nici funcţionar public, nici demnitar. Cât am fost demnitar public, cu regularitate am prezentat absolut toate informaţiile care mi-au fost solicitate, inclusiv cele ce ţin de venituri, fiindcă salariul venea din bugetul de stat. Acum este un proiect, asta vreau să înţelegeţi. Poate este o confuzie că eu prea mulţi ani am fost în serviciul public. Presa aşteaptă mai mult. Transparenţa instituţiei va fi asigurată, însă transparenţa salarială... Atât timp cât activez în limita unui proiect, este o situaţie agreată între angajat şi angajator”, a mai specificat Iurie Ciocan. Chiar dacă acesta afirmă că salariul său va fi finanţat din proiecte, totuşi în Hotărârea de Guvern este specificat că finanţarea activităţii Centrului se va efectua din contul: 1) subsidiilor/subvenţiilor de la bugetul de stat, prin intermediul Cancelariei de Stat; 2) donaţiilor instituţiilor donatoare; 3) altor surse legale. 

Expert CRJM: „Este absurd”…

Expertul Centrului de Resurse Juridice din Moldova (CRJM), Ion Guzun, condamnă această interpretare a legislaţiei dată de Executiv şi de şeful CIR: ”Regret ca funcţionarii interpretează abuziv legea. Centrul de Implementare a Reformelor este o instituţie publică. Nici domnul Ciocan, nici alte persoane nu pot avea imunitate la prevederile legii. Atunci apare o situaţie bizară - salariile funcţionarilor publici deja nu pot fi aprobate prin lege, dar prin hotărâri de guvern. Este absurd! În condiţiile în care încrederea în instituţiile statului este una foarte mică, orice asemenea abuz dăunează integrităţii acestor instituţii şi persoane”, consideră expertul.

Frustrări

Şi preşedinta Asociaţiei pentru Guvernare Eficientă şi Responsabilă (AGER), Olesea Stamate afirmă că Iurie Ciocan ar trebui să-şi facă public salariul, chiar dacă este finanţat din proiecte: „Dacă s-a negociat un salariu mai atractiv cu donatorii, este foarte bine, deoarece în funcţii de acest gen, trebuie să fie persoane plătite bine. Astfel au interesul să-şi fac lucru bine. Nu văd de ce acest salariu nu poate fi comunicat public, chiar dacă este negociat cu partenerii de dezvoltare? Eu cred că asemenea situaţii provoacă anumite frustrări”, spune preşedinta AGER.

În atribuţiile de serviciu ale şefului CIR intră elaborarea și înaintarea propunerilor de politici publice și proiecte de acte normative necesare implementării reformelor, dar şi alte sarcini în domeniul implementării reformelor, la indicaţia prim-ministrului.

Lilia Zaharia