Candidatul comun al forţelor antioligarhice, Maia Sandu, luptă în cel de-al doilea tur al alegerilor prezideţiale contra pro-rusului Igor Dodon fără resurse mediatice şi cu cheltuieli infime.

Atacurile mediatice împotriva ei, bazate pe minciună şi manipulare, vin nu doar din partea presei controlate de contracandidatul său (care domină subconştientul electoratului de stânga), ci şi din partea holdingului oligarhului-şef (cu acoperire naţională şi cu mesaje pentru diferite segmente de electorat). Într-un interviu pentru Report.md, Maia Sandu a spus că mizează în această campanie pe inteligenţa oamenilor în a distinge adevărul de minciună şi pe determinarea lor de o ajuta să scoată ţara din captivitate.

Report.md:- Aţi avut o funcţie şi un salariu bun în SUA, la care mulţi ar putea doar visa. Aţi renunţat la tot şi aţi revenit acasă şi v-aţi implicat în ceea ce Dl Oazu Nantoi numeşte „mocirla politică moldovenească”... De ce?

Maia Sandu: - Am revenit în funcţia de ministru, fiind foarte hotărâtă să pun bazele unei noi generaţii. Adevărat, nu realizam atunci cât de mare e „mocirla politicii moldoveneşti”. După ce am reuşit nişte lucruri la Ministerul Educaţiei şi am simţit că oamenii conştientizează avantajele schimbării, că ar fi dispuşi să se implice într-un  amplu proces de modernizare, m-am simţit obligată, responsabilizată să fac front comun cu ei şi să merg mai departe - să construim împreună o forţă politică nouă, astfel încât să demonstrăm că politica nu este neapărat o „mocirlă”, dar poate fi corectă, transparentă şi legală. Şi am demonstrat până acum că se poate face politică altfel în Moldova.

- V-am văzut destul de indecisă de a intra în politică după ce aţi pleact de la minister. Ce v-a convins?

 - Deschiderea oamenilor. Faptul că m-au primit şi m-au convins că vedem realitatea la fel – că am realizat că partidele de la guvernare sunt anti-populare, periculoase pentru noi. Atunci când cetăţenii activi căutau lideri noi, care să vină în politică, întrebarea pe care mi-am pus-o a fost: Ce fac mai departe? Zic că am făcut ce am putut şi mă dau într-o parte sau, totuşi, mă implic? Dacă nu mă implicam, toată viaţa m-aş fi întrebat ce s-ar fi întâmplat dacă, totuşi, făceam acest pas? Nu cred că aş fi putut trăi cu această întrebare fără răspuns. Nu a fost uşor să iau această decizie, pentru că toţi spuneau că un proiect politic consumă resurse financiare uriaşe. Iată că noi am demonstrat că se poate face politică, se poate face campanie cu bani puţini - bani care vin de la oameni, cu bani curați – donații de la cetățenii Republicii Moldova care nu au alte interse decât acela ca noi să trăim toţi mai bine. Noi ne-am finanțat această campanie din cotizații și contribuții ale oamenilor - persoane pe care eu nici nu le cunosc. Oamenii vin, fac o donație, numele lor este trecut într-un registru şi nu promitem nici o răsplată pentru vreo unul dintre finanțatori.

- V-aţi construit campania electorală pe mesajul anti-corupție, anti-oligarhie și ați promis că-l veți băga pe Vlad Plahotniuc la pușcărie în scurt timp după alegeri. Cum ați putea face asta din funcția de președinte – o funcție cu atribuții destul de limitate?

- Am promis că o să muncesc mult ca să eliberăm instituțiile de drept, instituțiile statului în general de sub influenţă politică şi de oameni corupți, astfel încât aceste instituții să poată să ancheteze pe toţi cei care se fac vinovaţi de corupție, indiferent de apartenenţa politică sau influenţa economică. Nu președintele pune pe cineva la închisoare. Numirea noului procurorul general este primul examen al noului președinte al Republicii Moldova. În situația în care reușim să numim un procuror general independent, care să nu aibă de plătit polițe unuia sau altuia dintre cei care sunt astăzi la guvernare sau în opoziție, care este un bun profesionist și care are curajul să pornească această luptă împotriva sistemului, acesta va fi primul pas autentic în direcția combaterii corupției. În afară de aceasta, președintele numește șeful Autorității Naționale de Integritate - o altă instituție a statului care ar trebui să contribuie la lupta împotriva corupției. Dacă se vor face anchete serioase și vor fi fi sancționaţi cei care au adunat averi, lucrând la stat și neputând să justifice proveniența legală a acestor averi, atunci demnitarii publici vor înțelege că nu vor putea fura așa cum au furat până acum, că nu pot să ia mită, pentru că la un moment dat vor fi descoperiți și sancționați. Și se vor mulțumi cu salariile pe care le au. Dacă cuiva nu-i place salariul, poate să plece din funcție, dar nu să și-l suplimenteze pe căi ilegale.

Preşedintele va contribui la curățarea sistemului judecătoresc, pentru că el numește judecătorii. Da, există și Consiliul Superior al Magistraturii care va crea impedimente în continuare, dar cu un președinte activ, care face publice dosarele celor care încearcă să devină judecători, CSM-ului îi va fi mai dificil să promoveze oameni cu probleme de integritate în funcția de judecător.

Deci, sunt pârghii. Nu sunt foarte multe, dar suficinte pentru a da o lovitură acestui sistem corupt și a pune bazele unor instituții cu adevărat independente.

- Aveți niște nume în minte pentru conducerea celor două instituții – Procuratura Generală și ANI?

- Eu cred în meritocrație. Aceste persoane trebuie să fie selectate în bază de concurs. O să încurajez public pe cât mai mulți oameni să aplice, ca să avem din ce alege. Dacă se va insista așa cum se insistă acumși deja s-a închis concursul pentru poziția de procuror general, președintele are puterea să nu numească un procuror selectat de CSM, dacă acesta nu întrunește criteriile elementare de integritate profesionalism.

- Deocamdată, nu a fost modificată Constituția așa încât să i se ofere președintelui dreptul de a numi procurorul general. Dacă nu vor fi operate modificări la Constituție, următorul procuror general va fi numit tot de președintele Parlamentului, adică de finul domnului Plahotniuc. Nu veți mai avea această pârghie. Şi atunci...

- Guvernul și Parlamentul au raportat de mai multe ori partenerilor de dezvoltare că au îndeplinit o condiție din cele incluse în Foaia de parcurs pentru implementarea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană - aprobarea noii legi a Procuraturii. Odată raportată îndeplinirea acestei condiții, înseamnă că ea trebuie aplicată și dacă guvernarea va încerca să numească un procuror general după legea veche, înseamnă că guvernarea trișează și va trebui să fie sancționată pe potrivă de către partenerii de dezvoltare. Eu nu cred că această guvernare își poate permite luxul să nu primească asistență externă. Cel puțin, eu o să mă bat pe toate căile posibile ca această nouă lege să fie pusă în aplicare.

- Poate așteaptă să vadă cine câștigă alegerile?

- Să aștepte. Le promitem că procurorul general o să fie numit de președinte.

- Dacă la un moment dat, fiind președinte, vi s-ar propune să-l lăsați pe șeful corupției din Moldova să fugă din țară în schimbul autolichidării caracatiței pe care el a creat-o, ați accepta?

- Eu nu fac târguri cu nimeni, nu am făcut niciodată târguri și nu voi face nici de acum încolo. O să lupt ca Procuratura Generală să fie o instituție independentă, să devină una puternică, să aibă suficientă capacitate să-și îndeplinească obligațiunile, așa cum scrie legea și, respectiv, toţi trebuie să plătească pentru ilegalitățile și pentru abuzurile pe care le-au comis. Nu facem compromisuri și nu permitem nimănui să plece. E foarte greu să fugi din țară astăzi, într-o lume globalizată, într-o lume în care se poate urmări foarte ușor unde pleacă oamenii, pentru că avem suficiente metode, inclusiv electronice, de evidență a deplasării oamenilor. Deci, nu va fi ușor pentru cei care cred că poți să pleci așa ușor.

- Zilele acestea ați spus că, în calitate de președinte veți colabora cu Parlamentul și Guvernul. Pe de altă parte susțineți că aceste instituții centrale sunt acaparate și deservesc intersele unei anumite formațiuni și unei anumite persoane. Cum veți colabora, totuși, cu ei dacă avem aceste instituții controlate?

- Atunci când guvernarea va veni cu legi care sunt în interesul cetățeanului, nu am de ce să nu le sprijin. Atunci când guvernarea va veni cu decizii care sunt în defavoarea cetățenilor și, din păcate, astea sunt mai multe decât cele în interesul nostru, o să demasc aceste intenții și o să le critic vehement. O să folosesc toate pârghiile care sunt la dispoziția președintelui pentru a opri aceste decizii abuzive.

- Îi veți retrage „Ordinul Republicii” oferit de Nicolae Timofti lui Vladimir Plahotniuc?

- Da. Și lui, și multor altor persoane care sunt implicate în acte de ilegalitate, de corupție și de abuz. Vom revizui și lista celor care au fost decorați, și modul în care se oferă aceste ordine și decorații.

- Veți face mai transparentă această procedură?

- Mai transparentă, iar criteriile trebuie să fie foarte clare, ca să fie apreciați cu adevărat oamenii care au merite față de această țară.

- În România s-a ajuns la aceea că unii demnitari de stat ar fi de acord să facă pușcărie, numai să nu le fie confiscate averile. În Republica Moldova avem o lege care prevede confiscarea averilor agonisite ilegal. Poate dacă am face-o să funcționeze s-ar reuși și recuperarea miliardului furat...

- Pentru ca acest lucru să se întâpmple, sunt necesre două lucruri: în primul rând, trebuie să existe voință politică. Astăzi nu există voință politică pentru ca averile celor care le-au obținut ilegal să fie confiscate. Doi – trebuie să existe capacitatea instituțiilor statului de a recupera aceşti bani. Eu o să promovez foarte insistent ideea creării unei agenții, în baza Centrului Național Anticorupție, care se va ocupa cu recuperarea fondurilor. Această instituție trebuie să fie subordonată Ministerului Finanțelor, pentru că Ministerul Finanțelor este mai interesat de recuperarea banilor, decât, să zicem, Procuratura Generală, care nu trebuie să plătească salarii, să acopere tot felul de cheltuieli și, respectiv, nici nu e atât de motivată să recupereze acești bani. Ministerul Finanțelor are un interes mai mare ca să aibă bani la buget. O să promovez această idee de creare a acestei agenții, o să solicităm asistență externă ca să pregătim specialiști buni în acest domeniu și, cel mai important, o să existe voință ca această lege să fie aplicată.

- Şi o să vă ciocniţi cu o rezistenţă puternică din partea sistemului judecătoresc...

- Am vorbit mai devreme despre faptul că o să face curăţenie în sistemul judecătoresc. Judecătorii corupți să se uite peste Prut şi să tragă concluzii.

- Dar credeți că e posibil acest lucru, pentru că mulţi a senzaţia că ei sunt ca o castă - se apără unii pe alțiiși se opun cronic schimbărilor?..

- Eu văd, din discursurile publice, că sunt judecători cărora nu le place ceea ce se întâmplă în sistem, pentru că regulile de promovare în funcții nu sunt transparente, pentru că nu cei mai buni judecători ajung să fie promovați la Curtea Supremă de Justiție, la Curtea de Apel, etc. Sunt și acolo oameni care își doresc ca funcțiile să fie obținute pe bază de merite, nu pe bază de relații, nepotism, corupție. Orice am spune despre judecători, sunt mulți cărora nu le place că această profesie a ajuns să fie cea mai blamată în societate. Cred că pe intern, în rândul judecătorilor putem să găsim o masă critică de oameni, care să impună schimbarea din interior. E adevărat, trebuie să fie pe de o parte presiune, pe de altă parte – sprijin la nivel politic din partea conducătorilor țării. Ei se cunosc acolo - cine e corupt, cine vrea să facă lucrurile corect și dacă cei corecţi o să știe că este cineva sus, care le asigură sprijinul politic și care o să-i apre de fiecare dată când cineva o să încerce să-i atace, așa cum s-a întâmplat cu judecătoarea Manole, o să aibă și ei mai mult curaj. Trebuie să ne unim eforturile! Şi e posibil. A fost posibil în România – o să reuşim și noi.

- Anterior ați declarat că Vlad Filat nu a avut parte de un proces corect și că suspectați o răfuială „cu ușile închise”. Credeți că ar fi cazul să fie revăzut acel dosar?

- Cred că nici el, nici alți oameni nu au avut parte de un proces corect. Ceea ce ne-am dorit cu toții este să fie un proces la vedere, pentru ca specialiștii, nu eu și nu dumneavoastră, să se dea cu părerea dacă a fost un proces corect sau nu. Pentru asta trebuia doar să fie un proces transparent. Nu înțeleg nici astăzi de ce a trebuit să fie un proces cu ușile închise, pentru că trezește doar suspiciuni. Acum ei pot să spună că a fost un proces corect, dar nu putem să ne dăm seama, atâta timp cât a fost cu ușile închise. Același lucru se întâmplă și în cazul lui Platon. Dacă avem toate probele, dacă știm că avem dreptate, haideți să arătăm tuturor oamenilor ce au greșit acești oameni, pentru că este clar că au greșit, nu e nicio îndoială! Dar dacă vrem să avem o justiție în care să credem, facem totul la vedere. Și lângă ei trebuie să ajungă Plahotniuc, trebuie să ajungă Șor, pentru că în cazul lui Șor sunt foarte multe informații care îl acuză, inclusiv din raportul „Kroll”. De ce Șor este în arest la domiciliu? Cum să credem noi într-o asemena justiție?

- Veți putea cumva interveni din funcția de președinte în cazul acestor dosare?

- Eu nu o să intervin pentru un dosar sau altul. E departe de mine acest gând. Eu o să optez pentru o Procuratură independentă și pentru judecători care judecă în baza legii, nu la ordinul cuiva. Şi nu contează cine este inculpatul.

- Preşedintele este comandantul suprem al Forţelor Armate și poate lua măsuri în vederea asigurării securităţii naţionale. Care sunt, în opinia Dvs, amenințările care planează asupra Republicii Moldova din acest punct de vedere?

- Cea mai mare amenințare este corupția, chiar dacă este un risc intern. Din cauza corupției avem instituții slabe. Corupția subminează însuși statul Republica Moldova și în momentul în care statul este slab, nu poate să ne apere nici de pericolele interne, nici de pericolele externe. De aceea, prioritatea mea este combaterea corupțieiși consolidarea puterii instituțiilor statului, astfel încât Serviciul de Informații și Securitate să fie o instituție care funcționează în interesul statului, nu să asculte de diferite persoane, Armata Națională să fie o instituție în care oamenii sunt promovați în funcție pe merite, nu pe criterii de rudenie și alte lucruri, pentru că asta doar slăbește armata, care și așa este într-o stare foarte proastă. Ministerul de Interne și alte organe de drept trebuie să fie instituții subordonate statului, nu unui om de afaceri, unui politician sau oricui vine și plătește mai mulți bani. De aici începe securitatea statului.

- Atribuțiile președintelui sunt orientate ceva mai mult spre politică externă. Cum vedeți Republica Moldova în raport cu situația actuală din Uniunea Europeană, din Europa de Est și cum intenționați să o poziționați, din funcția de președinte?

- Trebuie să fim foarte prudenți şi să urmărim cu atenţie ce se întâmplă în jur. Şi trebuie să gasim aliați cu care să ne descurcăm în această situație deloc ușoară. Asta înseamnă să nu ne certăm cu vecinii, așa cum a făcut-o deja Igor Dodon – s-a certat şi cu România, și cu Ucraina. Aceasta este o tactică greşită! Noi suntem puternici împreună cu vecinii noștri în această regiune și cred că avem toate premisele să avem relații foarte bune și cu România, și cu Ucraina.

Evident, președintele trebuie să depună eforturi pentru a avea relații bune și în Est, și în Vest. Eu am demonstrat că pot să stabilesc relații bune în Vest și că voi putea să obțin sprijin maxim și din partea Statelor Unite, și din partea Uniunii Europene. În același timp, o să depun toate eforturile să îmbunătățesc relațiile cu Federația Rusă. Eu cred că relațiile cu Federația Rusă pot fi îmbunățite. Dar e nevoie ca părțile să dea dovadă de respect reciproc. Cred că pentru Federația Rusă este mai convenabil să aibă un partener care spune sincer ce crede, decât unul care la Moscova spune un lucru, iar la Bruxelles spune alt lucru. Eu spun lucrurilor pe nume! Aşa sunt eu, indiferent cu cine vorbesc. Aștept de la Federația Rusă ca mesagerii ei care vin la Chișinău să fie oameni care demonstrează respect pentru cetățenii acestei țări, pentru că dacă vin oameni care încearcă să ne ofenseze, asta nu ne ajută să îmbunătățim relația. Voi face tot ce voi putea pentru ca moldovenii care lucrează în Federația Rusă să aibă condiții bune acolo și, respectiv, ca să putem îmbunătăți realțiile comerciale. Nu cred că este normal când un politician, și mă refer aici la Igor Dodon, decide care companii din Republica Moldova pot exporta în Federația Rusă și care nu pot face asta. Mai ales că, se pare, nu face asta gratuit.

- De ce credeți că ați fi un președinte mai bun pentru Republica Moldova decât Igor Dodon?

- În primul rând, pentru că eu voi fi un președinte al tuturor cetățenilor.

- El poate spune același lucru.

- El a spus că va fi președintele celor de stânga, a acuzat și a amenințat diferite categorii de cetățeni din Republica Moldova, vrea să-i alunge pe unioniști, el este politicianul care, de-a lungul timpului, ne-a divizat și a încercat să folosească frici, multe dintre ele care există doar în imaginaţia lui, ca să ne antagonizeze, să ne situeze pe noi pe baricade și ca să determine o anumită parte a populației să voteze din frică.

Eu cred că noi putem să ne mișcăm înainte doar dacă ne vom uni, indiferent dacă avem viziuni diferite pe anumite dimensiuni sau domenii. E firesc să avem viziuni diferite, dar putem să ne unim în jurul unor idei comune, iar obiectivul principal este ca noi să ne simțim bine la noi acasă. Asta înseamnă să nu fim furați, să avem locuri de muncă acasă, să nu trebuiască să plecăm din țară.

Igor Dodon nu va lupta împotriva corupției, pentru că el a crescut în interiorul  acestui clan, bazele căruia au fost puse încă de Voronin împreună cu Plahotniuc. El vine din aceeași echipă, respectiv, el nu are independența și curajul de care ar trebui să dea dovadă ca să lupte împotriva corupției.

- De ce credeți că sunt cetățenii Republicii Moldova atât de scindați și antagonizați și cum credeți că poate fi fi oprită această divizare?

- De-a lungul timpului, politicienii au contribuit la această divizare, atunci când cereau voturile, nu aveau ce să le prezinte oamenilor, nu puteau să le vorbească despre realizările obținute în perioada aflării la guvernare. Aşa că inventau duşmani virtuali şi sperietori false... Mobilizau electoratul în fața acestor „pericole” născute din capul lor. Și pe stânga, și pe dreapta, și pro-Vest, și pro-Est, oameniii au văzut corupție și sărăcie. Dacă am fi avut o guvernare pro-europeană care venea și îmbunătățea situația pentru toți oamenii, atunci o bună parte din populație s-ar fi identificat cu această guvernare. Dacă era o guvernare mai bună pe stânga, oamenii ar fi susținut o guvernare de stânga. La noi diferența nu este între stânga și dreapta - problema cea mai mare este corupția. Guvernare proastă a fost și pe dreapta, și pe stânga.

Noi trebuie să demonstrăm o altă calitate a guvernării. Când oamenii vor simți efectele unei guvernări mai bune, atunci mulți euro-sceptici își vor schimba opinia, pentru că vor înțelge ce înseamnă asta pentru ei - vor simți că se trăiește mai bine datorită acestei guvernări, care este autentic democratică. Asta înseamnă că oamenii au liberatea cuvântului, că nu le spune nimeni pentru cine trebui să voteze, că oamenii care muncesc sunt apreciați după merite, că banii care ajung la buget sunt distribuiți corect. Toate aceste lucruri ar demonstra ce înseamnă integrare europeană și atunci poate ar exista o divizare mai mică în societate.

- S-a văzut că tinerii au fost foarte pasivi în primul tur de scrutin. Cum îi veți mobiliza în turul doi?

- Am solicitat autorităților să faciliteze mersul la vot din partea studenților, ca să poată vota în localitatea unde studiază. Unii dintre ei sunt plecați peste hotare și am văzut un efort extraodinar de mobilizare în diaspora și le mulțumim tare mult. Încercăm să-i convingem că acest vot este extrem de important pentru viitorul lor, poate mai important decât pentru alte categorii de cetățeni, care nu au suficient timp ca să vadă schimbarea în toată amploarea ei. Tinerii vor fi cei care vor reuși să vadă schimbarea peste 20-30 de ani, dar pe care începem să o construim astăzi.

- În calitate de președinte veți avea nevoie și de o echipă. Pe cine veți promova în această echipă?

- Echipa este extrem de importantă. La Ministerul Educației am reușit să facem unele lucruri datorită echipei și așa cum am reușit acolo să adun oameni buni, așa voi reuși și aici, mai ales că în această campanie am descoperit un număr foarte mare de buni profesioniști, de oameni implicați, dornici de a schimba situația în Republica Moldova, gata să accepte anumite sacrificii doar ca să pornim această schimbare.

- V-ați asumat vreun angajament față de domnul Andrei Năstase, pentru gestul de a se retrage în favoarea dumneavoastră?

- Sunt angajamentele pe care Platforma DA și domnul Năstase le-au formulat în fața alegătorilor - despre investigarea furtului miliardului, care este un angajament și în cazul meu, despre lupta cu oligarhii, despre modalități de îmbunățire a standaredelor de viață ale oamenilor de vârstă pensionară.

- Mă refeream la funcții...

- Nu am împărțit funcții. Nu facem așa cum au făcut alte forțe politice până acum. Noi credem în meritocrație. Atunci când vom ajunge în Parlament am spus că vom opta pentru un Guvern de tehnocrați. Ne interesează ca în funcții să ajungă cei mai potriviți oameni, cei mai pregătiți și nu neapărat oameni dintr-un partid politic.

Natalia Enache