Autoritățile susțin că au pregătit cadrul legislativ necesar pentru punerea în aplicare a „Pachet Energetic III” al UE. Aceasta ar însemna mai multe posibilități de alegere pentru consumatori, creșterea investițiilor și siguranța energetică. Documentul încurajează competiția și investițiile în infrastructură.

Experții naționali susțin, însă, că mai sunt încă multe de făcut și atenționează asupra unui posibil eșec din cauza intereselor de grup, precum și a fricii de a nu irita Rusia. Potrivit lor, înaintarea spre „Pachetul energetic III” ar putea eșua din cauza neaplicării legilor de către guvernanți. Fără o piață bine dezvoltată, fără alternative și fără un organ de reglementare independent și profesionist, legile bune vor rămâne doar pe hârtie.

”În anul 2016 au fost votate toate legile aferente „Pachetului Energetic III” și urmează să trecem la etapa de implementare printr-o reformă instituțională a operatorilor din piață”, a anunțat ministrul Economiei și Comerțului, Octavian Calmîc.

Suspect: Rusia nu se mai opune

Una din cele mai discutate prevederi ale acestui document, a cărei implementare a fost amânată până în 2020 este separarea procurării energiei, livrării și distribuției. În prezent, compania „MoldovaGaz”, de exemplu, sau companii afiliate ei, se ocupă de toate aceste proceduri. Unul din obiectivele „Pachetului III energetic” este să reducă dependența de o singură companie. Republica Moldova urma să implementeze aceste prevederi începând cu 2016, conform unui acord încheiat cu Comunitatea Energetică Europeană semnat în 2011. În toamna anului 2012, în timpul unei vizite a premierului de atunci Vlad Filat în Rusia, Kremlinul s-a opus implementării acestor prevederi și, urmare a presiunilor, Chișinăul a solicitat amânarea aplicării prevederilor documentului până în anul 2020.

Octavin Calmîc susține, însă, că în această perioadă Chișinăul i-a explicat Moscovei condițiile acestor noi prevederi: ”În această perioadă am avut discuții și cu partenerii de la Moscova, cu  „Gazprom”-ul privind necesitatea implementării „Pachetului III energetic”. Îngrijorările lor țineau de termenii optimiști privind implementarea acestui pachet. Există înțelegere din partea operatorilor, în special „MoldovaGaz” care presupune o reformă instituțională internă și delimitarea sarcinilor: furnizare, transport, distribuție. Toți vor fi supuși acestei restructurări. Acum suntem la etapa de implementare a Pachetului. Suntem în discuții cu operatorii și avem o viziune strategică pentru următorii ani”, a spus ministrul Calmîc.

Legi doar pe hârtie

Experții atenționează, însă, anume asupra lipsei de viziune. Potrivit acestora, chiar dacă legislația e bună, ea nu va putea fi implementată, mai ales în condițiile în care nu există alternative pe piața energetică. În plus, nu există un regulator independent și profesionist al pieței: ”Pe hârtie câte ceva s-a făcut în vederea creării conceptului, dar asta nu înseamnă că am finalizat procesul. Un moment important ține de regulator – ANRE, care este sub influență politică, după cum concluzionează chiar secretariatul Comunității Energetice. Tot ce ține de reglementarea ANRE este în Legea cu privire la energetică, unde sunt foarte multe lacune”, a comentat pentru Report.md expertul în energetică, Sergiu Tofilat.

În plus, menționează el, până în 2020, trebuie să aibă loc divizarea competențelor furnizorilor, astfel ca toate serviciile să fie prestate de companii independente una de alta. Având în vedere specificul moldovenesc, nu avem nici o garanție că serviciile nu vor fi prestate de companii care aparțin actualilor furnizori, menționează Tofilat.

Un alt pericol, potrivit expertului, este legat de regulile pieței privind organizarea licitațiilor de procurare a energiei electrice. În prezent procesul este lipsit de transparență în totalitate. Ministerul Economiei a anunțat recent că a expediat companiilor din sectorul electroenergetic criteriile de evaluare a ofertelor prezentate pentru participarea la licitația privind procurarea energiei electrice pentru perioada 1 aprilie 2017 – 31 martie 2018.  Instrucțiunea a fost coordonată cu Secretariatul Comunității Energetice. Însă, menționează Tofilat, din instrucțiunea coordonată cu europenii a fost exclus ”un element minuscul”. Și anume - obligativitatea ca ofertanții să prezinte dovezi că achită materia primă. Astfel, se pare că sunt protejate din nou interesele controversatei companii „Energokapital”, prin care Republica Moldova primește energia electrică produsă de Centrala de la Cuciurgan (gestionată de regimul separatist de la Tiraspol). Despre aceasta, Report.md a scris și anterior.

Iar Victor Parlicov, fost director al ANRE susține că legea va fi implementată în zadar dacă nu vor fi create premisele creării unor alternative. Pentru moment, aceste alternative sunt interconectarea cu rețelele electrice și de gaz ale României. ”Soluția este gazoductul de alternativă. Noi trebuie să aducem gazul din Vest și după aceea, vom putea negocia de pe poziții mai bune”, a spus Parlicov, referindu-se la faptul că în prezent Republica Moldova este extrem de vulnerabilă în fața Rusiei, care folosește gazul ca element de șantaj. ” Dacă ai posibilitatea de a aduce gaz din altă parte, poți discuta cu „Gazprom” de la egal la egal”, susține Parlicov.

În acest context, Octavian Calmîc susține că gazoductul Iași-Ungheni urmează a fi extins până la Chișinău în 2019: ”Avem speranța ca din 2019 pe piață să apară o alternativă reală cu gaze naturale venite dinspre Vest”. Însă termenul de dare în exploatare a gazoductului a tot fost amânat în ultimii ani, după ce inițial se vorbea de 2016. Între timp și costurile au crescut de câteva ori.

Dragoș Drăgan